جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: چگونه عشق بورزیم

معرفی کتاب: چگونه عشق بورزیم

«چگونه عشق بورزیم» با زیرعنوانِ یادداشت‌هایی درباره‌ی عشق؛ تمرین‌های زنده نگه داشتن عشق واقعی، عنوانِ کتابی است به قلم تیک نات هان که انتشارات تمدن علمی آن را به چاپ رسانده است. در «چگونه عشق بورزیم» استاد افسانه‌ای ذن بودایی، تیک نات هان، در رابطه با خبره شدن در هنر «هستی متقابل» سخن می‌گوید. «عشق ورزیدن بدون دانستن اینکه چگونه عشق بورزیم، به شخصی که عاشقش هستیم آسیب می‌رساند.»

عشق دقیقاً چه معنایی دارد؟ این همان چیزی است که راهب ویتنامی ذن بودایی، معلم و طرفدار فعال صلح، تیک نات هان، در کتابش «چگونه عشق بورزیم» -مجموعه‌ای مختصر با کلمات ساده-با بینش خردمندانه بی‌حد‌و‌حصرش درباره‌ی پیچیده‌ترین و باارزش‌ترین توانایی بشر کندوکاو می‌کند. درواقع، نات هان طبق عرف عمومی آموزه‌های بودا القائات تقطیرشده‌ی شفافیت را با استفاده از زبان ساده و استعاره ابراز می‌کند تا به بنیادی‌ترین موضوعات ذاتی بپردازد.

«چگونه عشق بورزیم» اثری است برای آن‌هایی که به دنبال راهنمای جامع و در عین حال ساده برای درک انواع مختلف عشق هستند همراه با تمرین‌های ژرف‌اندیشانه که درک از عشق و ظرفیت برای آن را گسترش می‌دهد.

قسمتی از کتاب چگونه عشق بورزیم:

*مراقبه‌ی در آغوش گرفتن

وقتی کسی را در آغوش می‌گیریم، قلب‌هایمان متصل می‌شوند و می‌دانیم که ما وجودهای جداگانه‌ای نیستیم. در آغوش گرفتن با آگاهی و تمرکز می‌تواند صلح، شفا، درک و شادی بیشتر پدید آورد. تمرین در آغوش‌ گرفتن آگاهانه به افراد زیادی کمک کرده تا با یکدیگر آشتی کنند.

ممکن است شما مراقبه در آغوش گرفتن را با یک دوست، دخترتان، پدرتان، همسرتان یا حتی با یک درخت تمرین کنید. در آغوش گرفتن یک تمرین پیچیده است، لازم است کاملاً در زمان حال باشید تا آن را به‌درستی انجام دهید. وقتی یک لیوان آب می‌نوشیم، صد‌در‌صد خودمان را برای نوشیدن آن می‌گذاریم. شما می‌توانید به خودتان بیاموزید تا هر لحظه از زندگی روزانه‌تان را همانند آن زندگی کنید.

قبل از در آغوش گرفتن، در‌حالی‌که نفس کشیدنتان را ادامه می‌دهید و حضور واقعی‌تان را ایجاد می‌کنید، روبه‌روی هم بایستید. سپس آغوشتان را باز کنید و عزیزتان را بغل کنید. در طول اولین نفس کشیدن به داخل و خارج، آگاه باشید که شما و او هر دو زنده هستید؛ با دومین نفس کشیدن به داخل و خارج به جایی فکر کنید که هر دو شما در سیصد سال آینده خواهید بود؛ با سومین نفس‌کشیدن به داخل و خارج، آگاه باشید چه اندازه باارزش است که هر دوی شما هنوز زنده هستید.

وقتی این‌گونه در آغوش می‌گیرید، طرف مقابل واقعی و سرزنده می‌شود. لازم نیست منتظر باشید تا یکی از شما عازم سفر شود؛ می‌توانید همین حالا یکدیگر را در آغوش بگیرید و خونگرمی و استواری دوست‌تان را در لحظه دریافت کنید. لازم است مهندس‌های ساختمان فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهنی بسازند که آن‌قدر که باید فضا برای تمرین در آغوش گرفتن داشته باشند. وقتی به این شکل کسی را در آغوش می‌گیرید، در آغوش گرفتن‌تان شدیدتر و در نتیجه شادی‌تان شدیدتر خواهد بود.

*هنر خلق شادی

ماهیت مسرت و شادی چیست؟ چگونه می‌توانیم شادی واقعی را در هر لحظه از زندگی‌مان لمس کنیم؟ چگونه می‌توانیم به گونه‌ای زندگی کنیم که لبخند و چشمان پر از مهرورزی و شادی را برای هر کسی که مواجه می‌شویم پدید آوریم؟ استعدادتان را به کار بگیرید تا روش‌هایی برای پدید آوردن شادی برای خودتان و دیگران بیابید -شادی‌ای که از طریق مراقبه به وجود می‌آید همانند احساسی نیست که از پیگیری لذت‌طلبی نتیجه می‌شود. شادمانی متفکرانه این توانایی را دارد تا آگاهی، درک و عشقمان را پرورش دهد. به‌گونه‌ای زندگی کنید که شادی عمیق را در خودتان و دیگران برانگیزید. می‌توانید عهد کنید تا فردا صبح برای شخصی شادی پدید آوردید و بعدازظهر به شخصی در تسکین رنج کشیدن کمک کنید. از خودتان بپرسید: امروز صبح موجب لبخند چه کسی می‌توانم باشم؟ این هنر خلق شادی است.

خرید کتاب چگونه عشق بورزیم         

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.