جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: ایکیگای کاربردی

معرفی کتاب: ایکیگای کاربردی

«ایکیگای کاربردی» با زیرعنوانِ راهنمای هنرِ ژاپنیِ داشتن بهترین زندگی، رهایی از اضطراب، پایان دادن به تنازع و کشف خوشبختی و هدف، کتابی است نوشته‌ی آلن ریچاردسون که انتشارات پل آن را به چاپ رسانده است. هدف من از زندگی کردن چیست؟ زندگی برای من چه معنایی دارد؟ چه کنم که در زندگی خوشبخت‌تر باشم؟ چه چیزی در این دنیا حال من را خوب می‌کند؟ دنبال چه کاری بروم که تا پایان عمر با عشق و علاقه آن را انجام دهم؟ چه کار کنم که زندگی‌ام هدر نرود و بیهوده تلف نشود؟ چه کنم که در هنگام مرگ، سراسر خشنودی باشم و از خودم بابت زندگی ارزشمندی که پشت سر گذاشته‌ام تشکر کنم؟ پاسخ همه‌ی پرسش‌ها در یک کلمه نهفته است و آن کلمه «ایکیگای» است.

در این کتاب، مفهومی برای شما باز شده و مسیری به شما نشان داده شده که از طریق آن یک زندگی بی‌نظیر و ارزشمند داشته باشید.

برای روشن کردن آتش به سه عامل نیاز دارید: اکسیژن، حرارت و سوخت. هوا اکسیژن را تأمین می‌کند، چوب کبریت (چخماق و اصطکاک) گرما و سوخت آتش را روشن نگه می‌دارد. اگر هرکدام از این اجزا را حذف کنید آتشی بر پا نمی‌شود یا خاموش می‌شود.

شباهت مطرح‌شده می‌تواند ابزار مفیدی برای توضیح رشد شخصی باشد. تصور کنید آتشی در درون شما شعله‌ور است. این آتش در همان ابتدای زندگی شما افروخته شد و باید تا آخر نیز ادامه داشته باشد. آتش درونی را می‌توان به‌عنوان سرنوشت یا مسیر زندگی که به هر فرد داده می‌شود توصیف کرد، که به‌طور طبیعی خود را با افزایش اندازه، حرارت و انرژی در طی سال‌ها نشان می‌دهد.

در فصول مختلف زندگی، شدت آتش تغییر می‌کند. در بعضی فصول به‌شدت می‌سوزاند و تمام بدن را روشن می‌کند و در فصول دیگر تا حدی کم‌رنگ می‌شود که به‌سختی می‌توان شور آتشینش را حس کرد یا دید. به عبارت دیگر، گاهی در زندگی شاید احساس کنیم ارتباطمان با آنچه هستیم قطع شده و برای یافتن آرامش، ثبات و احساس معنا در زندگی خود تلاش کنیم. بااین‌حال، کلید حفظ نشاط و سرزندگی در این است که آتش را شعله‌ور نگه دارید و این یعنی اکسیژن، گرما و سوخت کافی برای شعله‌ور نگه داشتن آتش درونی خود داشته باشیم.

فلسفه ژاپنی ایکیگای می‌تواند به شما در کشف و حفظ شعله درونی‌تان کمک کند. یکی از راه‌های توصیف ایکیگای، دلیلی است که هر فرد با آن متولد می‌شود و می‌تواند به افراد کمک کند تا به این سؤالات پاسخ دهند: من کیستم؟ و چرا اینجا هستم؟ گفته می‌شود این فلسفه از اوکیناوا، جزیره‌ای در ژاپن آمده، جایی که مردم محلی به‌طور سنتی بیشتر عمر خود را درگیر فعالیت‌های معنوی، ارتباط مجدد با طبیعت و حفظ اجتماع می‌گذرانند.

لازم نیست برای جست‌وجوی ایکیگای خود به اوکیناوا سفر کنید، زیرا یک مکان یا یک دسته مردم نیست. ایکیگای در درون شماست. یافتن آن موضوعی است که ذهن را آرام می‌کند تا از همه‌ی عوامل حواس‌پرتی جلوگیری کنید. از طرفی این موضوع افزایش حجم جنبه‌های خاصی از ذهن شماست تا بهتر به خودتان گوش دهید و بتوانید آن را پیدا کنید. متأسفانه، بسیاری از ما به دلیل نوع تربیت، شرایط اجتماعی و سایر عوامل بیرونی که بر آنچه ما ارزشمند می‌دانیم تأثیر می‌گذارند، دلایل بودن خود را فراموش کرده‌ایم.

قسمتی از کتاب ایکیگای کاربردی:

اشتیاق میل شدید به چیزی و انرژی زیاد برای دنبال کردن آن است. می‌توانید به عاشقان پرشوری فکر کنید که کشش قوی به سمت یکدیگر دارند، کارآفرینان پرشوری که تمام‌وقت و پول خود را فدای کسب‌وکارشان می‌کنند، یا فعالان پرشوری که زندگی خود را وقف مبارزه برای اهداف مشخص یا غلبه بر بعضی مشکلات می‌کنند.

کلمات دیگری که اشتیاق را توصیف می‌کنند شامل عشق، قطعیت و یقین هستند. وقتی چیزی را دوست دارید، لذت زیادی از آن می‌برید. اگر مصمم به انجام کاری هستید، به‌راحتی در این راه فداکاری‌هایی می‌کنید که به شما در رسیدن به هدف کمک خواهد کرد و وقتی به چیزی اعتقاد دارید، ایمان یا عقیده‌ای راسخ درخصوص آن پیدا کرده و به‌راحتی متقاعد نمی‌شوید که خلاف آن فکر کنید.

اگرچه اشتیاق یک اسم است، اما در عمل بیایید با آن مانند یک فعل رفتار کنیم. به عبارت دیگر، درگیر شدن در اشتیاق و رفتار پرشور، چیزی است که وظایف و برنامه‌های شما را به حرکت درمی‌آورد، ثبات می‌سازد و آن‌ها را در درازمدت پایدار می‌کند. بدون اشتیاق، می‌توانید زندگی را با خلبان خودکار بگذرانید، از نظر جسمی حضور داشته باشید، اما از نظر ذهنی و عاطفی از برنامه‌های روزمره خود جدا باشید. ممکن است هنوز شغل، خانواده و زندگی اجتماعی ثابتی داشته باشید، اما از نظر ذهنی و عاطفی به اندازه کافی درگیر نیستید که واقعاً از این جنبه‌های مختلف زندگی خود قدردانی کنید.

بنابراین چگونه تعیین می‌کنید به چه چیزی علاقه دارید؟ برای پاسخ به این سؤال، اجازه دهید یک پرسش دیگر مطرح کنیم: تا کجا حاضرید برای بهتر شدن در آن پیش بروید؟ هنگامی‌که برای رسیدن به هر نوع هدفی، چه هدف سلامتی، پیشرفت شغلی یا توسعه شخصی تصمیم می‌گیرید، در این راه با موانعی روبه‌رو خواهید شد. به‌طور‌کلی، هرچه هدف بزرگ‌تر باشد، طبق تعریف، این موانع پیچیده‌تر می‌شوند؛ اما وقتی به چیزی علاقه دارید، حاضرید هر کاری برای برآورده کردن خواسته‌تان لازم است انجام دهید، از جمله غلبه بر موانعی که بر سر راهتان قرار می‌گیرد.

خرید کتاب ایکیگای کاربردی     

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.