جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

فیزیکدان میچیو کاکو: ما می‌توانیم اسرار جهان را کشف کنیم

فیزیکدان میچیو کاکو: ما می‌توانیم اسرار جهان را کشف کنیم

به گزارش گاردین: میچیو کاکو فیزیکدان و دانشمند می‌گوید رایانه‌های کوانتومی جهان ما را متحول خواهند کرد، سرطان را درمان می‌کنند و بحران آب‌وهوا را برطرف می‌کنند -آیا واقعاً چنین خواهد شد؟

آیا اخیراً در مورد فناوری احساس نگرانی کرده‌اید؟ این نگرانی تا چه میزان منطقی است؟ سازمان ملل متحد از همه‌ی دولت‌ها خواسته است تا مجموعه‌ای از قوانین طراحی‌شده برای مهار هوش مصنوعی را اجرا کنند. در نامه‌ای سرگشاده که توسط شخصیت‌هایی مانند یووال نوح هراری و ایلان ماسک امضا شده، امضاکنندگان خواستار توقف تحقیقات در مورد پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی و اتخاذ تدابیری برای اطمینان از ایمنی در برابر عواقب آن شدند. این دردسرها به دنبال راه‌اندازی سال گذشته‌ی ChatGPT بود، یک ربات که می‌تواند به‌راحتی برای شما مقاله‌ای درباره‌ی میلتون بنویسد، همان‌طور که می‌تواند برای هر چیزی که در کمد خود دارید، دستورالعملی صادر کند!

اما اگر کامپیوترهای مورد استفاده برای توسعه‌ی هوش مصنوعی با کامپیوترهایی جایگزین شوند که قادر به انجام محاسبات، نه میلیون‌ها که تریلیون‌ها‌ بار سریع‌تر باشند، چه؟ اگر کارهایی که ممکن است هزاران سال طول بکشد تا توسط دیوایس‌های امروزی انجام شوند، در عرض چند ثانیه انجام شوند چه؟ خب، این دقیقاً آینده‌ای است که فیزیکدان میچیو کاکو پیش‌بینی می‌کند. او معتقد است که ما در آستانه‌ی پشت سر گذاشتن عصر دیجیتال برای یک دوره‌ی کوانتومی هستیم که تغییرات علمی و اجتماعی غیرقابل‌تصوری را به همراه خواهد داشت. کامپیوترها دیگر از ترانزیستورها استفاده نخواهد کرد، بلکه از ذرات زیراتمی برای انجام محاسبات استفاده خواهند کرد و قدرت پردازشی باورنکردنی‌ای را آزاد می‌کنند. فیزیکدان دیگری این مسئله را به «قرار دادن موتور موشک در ماشین خود» تشبیه کرده است. حالا چه احساسی دارید؟

گزارشگر گاردین می‌گوید: به نظر می‌رسد کاکو در مورد همه‌چیز بسیار ریلکس است. با او در آپارتمانش در قسمت بالای غربی منهتن گفت‌وگو کردم. او ۷۶ ساله و بازنشسته است اما هنوز در دانشگاه سیتی نیویورک تدریس می‌کند، جایی که او استاد فیزیک نظری است.

کاکو یکی از طرفداران اسحاق آسیموف است که به من می‌گوید در حال حاضر دوره‌ای در زمینه‌ی فیزیک علمی‌تخیلی را تدریس می‌کند. با او پیرامون مواردی چون سفر در زمان، پیچیدگی‌های فضایی، چندجهانی و شناخته‌شده‌ها و ناشناخته‌ها صحبت می‌کنم. اگرچه او با موهای سفید و بلند، سیمای کلیشه‌ایِ یک دانشمند دیوانه را دارد، اما با ریتم یک سخنران تمرین‌کرده صحبت می‌کند، همراه با گیجیِ خفیفی که سبب می‌شود تا صدایش را در لحظاتی کمی بالاتر ببرد.

کاکو توضیح ساده‌ای پیرامون اضطراب ایجادشده‌ی ناشی از ChatGPT دارد: «خبرنگاران به‌طور فزاینده‌ای درخصوص این ربات صحبت می‌کنند؛ زیرا می‌بینند که کارشان در معرض تهدید است.» البته به نظر می‌رسد این دیدگاهی جزئی‌نگرانه باشد، گزارشی از گلدمن ساکس اخیراً تخمین زده است که ۳۰۰ میلیون شغل در نتیجه‌ی هوش مصنوعی در معرض خطر قرار دارند. کاکو اعتراف می‌کند که ممکن است شاهد ظهور نوعی زیست آزمایشگاهی باشیم، اما به تصور او چنین چیزی ممکن است سال‌ها طول بکشد؛ اما در این بین او فکر می‌کند که چیزهای زیادی برای احساس خوب وجود دارد.

کاکو می‌گوید که موتور موشکی محاسبات کوانتومی، تحقیقات در شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک را با انواع اثرات ضربه‌ای کاملاً متحول خواهد کرد. این امر ما را قادر می‌سازد تا CO2 را از جو خارج کنیم و آن را با مواد زائد جمع‌آوری و دوباره استفاده کنیم -آن را به سوخت تبدیل کنیم- این به ما کمک می‌کند تا نیتروژن را از هوا بدون دما و فشار بالا استخراج کنیم، این به ما امکان می‌دهد تا باتری‌های بسیار کارآمد بسازیم تا به انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کنیم. این امر چالش‌های طراحی و مهندسی و انرژی را حل خواهد کرد و منجر به درمان‌های بنیادی مؤثر برای سرطان، آلزایمر و بیماری‌های پارکینسون در کنار بسیاری از موارد دیگر خواهد شد.

چگونه؟ نکته اصلی این است که کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند محاسبات را بسیار بسیار سریع‌تر از کامپیوترهای دیجیتال انجام دهند. آن‌ها این کار را با استفاده از کیوبیت‌ها انجام می‌دهند، معادل کوانتومی بیت‌ها -صفر و یک‌هایی که اطلاعات را در یک کامپیوتر معمولی منتقل می‌کنند. درحالی‌که بیت‌ها به‌عنوان بارهای الکتریکی در ترانزیستورهای حک‌شده بر روی تراشه‌های سیلیکونی ذخیره می‌شوند، کیوبیت‌ها با ویژگی‌های ذرات به‌عنوان مثال تکانه زاویه‌‌ای یک الکترون نشان داده می‌شوند.

هر نوع پیشرفتی مسلماً برای گروهی ترسناک خواهد بود، اما نمی‌توان تحقیقات را متوقف کرد. شما اکتشافات را انجام می‌دهید و درنهایت عواقب آن‌ها را رفع و رجوع می‌کنید و به همین دلیل است که ما اکنون به چنین مرزهایی از فناوری رسیده‌ایم.

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.