جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

عنصر کلیدی/ استراتژی برای رشد شخصی و توسعه فردی

عنصر کلیدی/ استراتژی برای رشد شخصی و توسعه فردی

کتاب «عنصر کلیدی»، نوشته‌ی ریحانه شوقی، به همت نشر بهار سبز به چاپ رسیده است. تغییرات ساختاری و چالش‌هایی که جهان جدید با آن روبه‌روست باعث شده است تا ما به‌عنوان انسان‌های حاضر در چنین عصری پیوسته نیاز به تغییر و رشد داشته باشیم، دانش و مهارت‌هایی که تا دیروز از آن‌ها استفاده می‌کردیم تا زندگی خود را به پیش ببریم، امروز دیگر یا کمرنگ شده‌اند یا کاربردی ندارند، از سویی برای استفاده از بسیاری از تکنولوژی‌های روز باید توانایی‌های جدید کسب کنیم، سبک زندگی، شیوه‌ی ارتباطات و مهارت‌های شغلی ما هر روز در حال تغییرند و ما باید بتوانیم به‌سرعت با آن‌ها همسو شویم. جهان امروز نه بر پایه‌ی مواد خام و دارایی‌های مادی که بر پایه‌ی توانمندی‌های خاص انسانی، مانند توانایی گردآوری اطلاعات، خلاقیت و نوآوری، پایه‌ریزی شده است و ثروت و قدرت از گذار از این رهگذر میسر می‌شود. چه شما شاغل در یک سازمان باشید و چه یک فرد در جست‌وجوی شغل و چه مالک یک کسب‌وکار یا در حال راه‌اندازی آن فرقی نمی‌کند، نیازمند این هستید تا بتوانید پیوسته خودتان را به‌روز نگه دارید و مهارت‌ها، دانش و توانمندی‌های خودتان را توسعه بدهید. هر حرفه و شغل به یکسری شایستگی‌ها نیاز دارد که باید به آن مجهز شوید، یک فرد خانه‌دار باشید یا یک دانشجو، کارمند یا کاسب، طراح یا تولیدکننده و... فرقی ندارد، درنهایت می‌خواهید آنی بشوید که باید باشید.

از سویی میل ذاتی انسان به کمال و پیشرفت او را ناخواسته به این مسیر سوق می‌دهد تا هر روز بهتر از دیروز باشد. اینجا بحث بر سر این است که بسیاری از ما راه و روش توسعه دادن شایستگی‌های خودمان را نمی‌دانیم، ما می‌خواهیم و در تلاشیم که رشد داشته باشیم و توسعه یابیم؛ اما هربار با شکست مواجه می‌شویم یا سر از جایی درمی‌آوریم که خواست و ترجیح ما نبوده است.

ما ترجیحات و خواسته‌های واقعی و مورد نیازمان را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم آنچه انجام می‌دهیم دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهیم یا خیر؟

انسان امروز با توجه به شرایط خاص محیطی‌اش و با توجه به ویژگی‌های ذاتی‌اش نیازمند توسعه یافتن است دیگر نظام خانواده یا سیستم آموزشی به‌مانند گذشته نمی‌تواند برای او کافی باشد، به همین دلیل او باید برای توسعه خود دست‌به‌کار شود، به این سبب شاید مناسب‌ترین واژه‌ای که بتوانیم برای این موضوع پیدا کنیم، واژه‌ی توسعه‌ی فردی باشد.

توسعه‌ی فردی فرایندی مستمر است که در آن پیوسته وضعیت موجود و مطلوب را در حوزه‌ی موردنظر خود قیاس کرده و برای رفع این شکاف نیازهای شناسایی‌شده را رفع می‌کنیم. این فرایند به فرد کمک می‌کند تا در خصوص دانش، عملکرد یا موفقیت‌های خود فکر کند و برای ارتقا و پیشرفت فردی خود برنامه‌ریزی کند.

قسمتی از کتاب عنصر کلیدی:

زمانی که به لیستی از مهارت‌هایی که باید کسب کنیم، هدف نهایی و چشم‌انداز خود آگاه شدیم و مأموریتی را برای خود برگزیدیم و برنامه‌ای برای تحقق اهداف تهیه کردیم نوبت به اجرا می‌رسد. زمانی که ما از اجرای یک برنامه صحبت می‌کنیم، معمولاً اهداف را با روش اجرا اشتباه می‌گیریم، اگر شما بهترین هدف‌های ممکن را طرح‌ریزی کرده باشید اما هیچ راهبردی برای اجرایی کردن آن نداشته باشید یا حتی برنامه‌ریزی کرده باشید و برنامه‌ی شما راهبردی نباشد راه به جایی نخواهید برد. از سویی گاه شعارهای انگیزشی را به عنوان هدایت‌کننده مسیر در نظر می‌گیریم، درحالی‌که این شیوه‌ی به‌کارگیری مهارت‌هاست که تعیین‌کننده است.

اما برنامه‌ی راهبردی چیست و چه کمکی به شما خواهد کرد؟

زمانی که یک چشم‌انداز برای خود طراحی می‌کنید یک ایده دارید که باید اجرایی شود، مجموعه‌ای از ایده‌های گوناگون به همراه یک برنامه‌ی عملی برای تحقق ایده‌ی اصلی را استراتژی می‌نامیم. ما برای شروع به چشم‌انداز یا هدفی بزرگ نیاز داریم اما برای ادامه دادن، این استراتژی‌های ما هستند که به یاری ما می‌آیند.

استراتژی در گسترده‌ترین معنای خود، ابزاری است که افراد یا سازمان‌ها از طریق آن به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. بسیاری از کتب و مقالات موجود در این حوزه، تعاریف مختلفی از واژه استراتژی را ارائه می‌کنند. وجه مشترک تمام تعاریف برای پاسخ به این پرسش که استراتژی چیست، این است که استراتژی برای دستیابی به اهداف خاص تمرکز دارد و شامل تخصیص منابع است یا اینکه چند تصمیم یا اقدام سازگار، درست و منسجم را نشان می‌دهد.

برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی استراتژی، بزرگ‌ترین کاری است که باید برای تحقق اهداف انجام دهیم، هرچه محیط متلاطم‌تر باشد، استراتژی باید منعطف‌تر و پاسخگوتر باشد. منظور از محیط متلاطم، محیطی است که پیوسته در حال تغییر است، دقیقاً در این شرایط است که استراتژی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی با تهدیدات پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه باشیم و فرصت‌های جدید به‌طور مستمر ظاهر شود، استراتژی به قطب‌نمایی تبدیل می‌شود که می‌تواند ما را در این شرایط هدایت کند.

عنصر کلیدی را ریحانه شوقی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۳۶ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۶۹ هزار تومان روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب عنصر کلیدی   

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.