جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

سینما-اقتباس: روزی روزگاری هالیوود

سینما-اقتباس: روزی روزگاری هالیوود

«روزی روزگاری هالیوود»، فیلمی کمدی_درام، به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو و محصول سال ۲۰۱۹ است. این فیلم که کلمبیا پیکچرز، بونا فیلم گروپ، هِی‌دِی فیلمز و ویژِنا رومانتیکا آن را تولید کرده و سونی پیکچرز توزیعش کرده است، محصول مشترک ایالات متحده، بریتانیا و چین است. بازیگران بزرگی همچون لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت و مارگوت رابی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان فیلم در لس‌آنجلس سال ۱۹۶۹ اتفاق می‌افتد و قصه‌ی بازیگری در حال محو شدن و بدلکار او را دنبال می‌کند که در صنعت فیلم، که به‌سرعت در حال تغییر است، به این سو و آن سو می‌روند. در این میان خرده‌قصه‌های گوناگونی باز می‌شوند.

«روزی روزگاری هالیوود» در جشنواره‌ی فیلم کن ۲۰۱۹ در ۲۱ مه ۲۰۱۹ نمایش داده شد و در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹ در ایالات متحده و در ۱۴ آگوست در بریتانیا اکران شد. این فیلم در سرتاسر جهان ۳۷۴ میلیون دلار فروخت. منتقدان از کارگردانی و فیلمنامه‌ی تارانتینو، اجراها (به‌ویژه از دی‌کاپریو و برد پیت)، فیلمبرداری، موسیقی متن، طراحی صدا، طراحی لباس و... ستایش کردند. در میان جوایز مختلف، مؤسسه فیلم امریکا و هیئت ملی بازبینی این فیلم را به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال انتخاب کرد. «روزی روزگاری هالیوود» در نود و دومین مراسم جوایز اسکار در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزه بود که درنهایت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل (برد پیت) و بهترین طراحی تولید را به دست آورد.

قسمتی از کتاب روزی روزگاری هالیوود:

در حالی که همه‌ی اعضای جامعه‌ی بدلکاران می‌دانند که کلیف‌بوث بدلکار ریک دالتون است، بیشتر با این عنوان شناخته نمی‌شود؛ فقط مشروع‌ترین وجهه‌اش در جامعه‌ی بدلکاران است. در لیست عنوان‌هایی که کلیف‌بوث با آن‌ها شناخته می‌شود در رتبه‌ی چهارم قرار می‌گیرد. رتبه‌ی اولی که قبلاً با آن شناخته می‌شد، سابقه‌ی نظامی شگفت‌انگیزش بود. بیشتر از هر نظامی امریکایی حاضر در جنگ در اقیانوس آرام، به صورت تأییدشده‌ای، سرباز ژاپنی کشته باشی، شاهکاری عظیم است و این فقط کشته‌های تأییدشده بود. اگر از برادران فیلیپینی‌اش در نیروی مقاومت بپرسی که کلیف‌بوث چند سرباز ژاپنی کشته که کشتنشان تأیید نشده است، جوابشان این خواهد بود: کدوم خری می‌دونه؟

ولی همین که در ۱۹۶۶ شایعه‌ی کشتن زنش پیچید، در جامعه‌ی بدلکاران وضعیتش به عنوان یک قهرمان جنگ به رتبه‌ی دوم معروف‌ترین چیزی که به آن شناخته می‌شود، تنزل یافت.

رتبه‌ی سوم شناخته‌شده‌ترین عنوان‌های کلیف‌بوث در جامعه‌ی بدلکاران، استعدادش به عنوان یک رینگر بود.

کلیف‌بوث بهترین رینگر در صنعت فیلمسازی دهه‌ی شصت بود.

رینگر چیست؟ سعی نکن دنبال معنایش بگردی؛ یک اصطلاح غیررسمی است. خب، فرض کن مسئول تیم بدلکارانی و داری با یک کارگردان عوضی کار می‌کنی که مرتب سر بدلکارانت داد می‌کشد یا داری با یک بازیگر کله‌خر کار می‌کنی که مرتب بدلکارانت را تگ می‌کند و اشتباه خودش را تقصیرشان می‌اندازد. حالا مسئول بدلکاران یا هرکدام از اعضای تیمش می‌توانند پدر کارگردان را درآورند یا وقتی که بازیگر تگشان می‌کند، با مشت به حسابش برسند.

ولی کاری که مسئول بدلکاران می‌تواند انجام دهد این است که یک بدلکار را برای روز کار استخدام کند (نه این که او را به عنوان یکی از اعضای تیمش استخدام کند) و آن شخص یک رینگر است.

و او می‌تواند از پس کاری برآید که اعضای تیم نمی‌توانند انجامش دهند و آن کار، نابود کردن آن عوضی‌هاست؛ ترجیحاً جلوی تمام دست‌اندرکاران فیلم.

فرض کن یک سال است داری زیر آفتاب سوزان می‌سی‌سی‌پی با اُتو پرمینگر، همان نازی کچل حرامزاده، روی فیلم «بشتاب غروب» کار کنی و آن سادیستِ عوضی یک سال است که دارد جلوی همه، اعضای تیمت را تحقیر و سرزنش می‌کند. پس کلیف بوث را برای یک روز استخدام می‌کنی تا عمداً جلوی اُتو صحنه‌ای را به گند بکشاند.

سپس تو و اعضای تیمت یک گوشه می‌نشینید و از اجرای نمایشش لذت می‌برید.

کلیف بوث، وسط سخنرانی آتشین پرمینگر مشتی به فکش زد و او را روی گِل و لای می‌سی‌سی‌پی پخش زمین کرد. بهانه‌ی کلیف هم این بود که وقتی پرمینگر با لهجه‌ی آلمانی گشتاپویی‌اش سرش داد کشید، او به‌عنوان یک قهرمان جنگ جهانی دچار وقفه‌‌ی زمانی شده و یادش رفته که کجا بوده است.

خرید کتاب روزی روزگاری هالیوود

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.