جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

ساخت برند در ایران؛ از ثبت تا رونق/ برند یک موجود زنده است

ساخت برند در ایران؛ از ثبت تا رونق/ برند یک موجود زنده است

کتاب «ساخت برند در ایران؛ از ثبت تا رونق»، نوشته‌ی لاله احمدپوری، به همت انتشارات نگاه نوین به چاپ رسیده است. در سال‌های اخیر هرچند موضوع برند در ایران بسیار مطرح شده و حتی اصطلاحاتی مثل برندینگ و برندسازی و... ورد زبان خیلی‌ها شده است، اما این همه‌گیری ربطی به در پیش گرفتن رویکرد درست نسبت به این موضوع ندارد و حتی در بسیاری موارد به ضرر فهم صحیح و مبتنی بر نتیجه‌بخشی از آن، پیش رفته است. درواقع می‌توان ادعا کرد که مثل بسیاری از پدیده‌های وارداتی به این سرزمین، بار دیگر کمیت به‌طور عجیب و قابل‌توجهی بر کیفیت غلبه کرده است و در هیاهوی بحث‌های بسیاری که مطرح می‌شود، آنچه مغفول می‌ماند، همان روش درست استفاده از مفهوم برند در تجارت و اقتصاد و سایر حوزه‌های اجتماعی ا‌ست.

نتیجه‌ی چنین آشفته‌بازاری به این صورت درآمده که مفهوم برند به تجارت‌های لوکس و گران‌قیمت فروکاسته شده و در نگاه مخاطب عام این‌طور فرهنگ‌سازی شده که هروقت می‌گوییم یک کالا یا خدمات برند است یعنی به قول معروف لاکچری ا‌ست و باید قیمت بالایی بابت آن پرداخت.

مسئولیت تعبیرهای شگفت‌انگیزی چون این در جامعه بر عهده‌ی نخبگان و کارشناسان این حوزه است که چنین تصویر مخدوش و بی‌ربطی به اجتماع عرضه کرده‌اند. جامعه‌ای که اتفاقاً مخاطب و نیازمند اصلی مطرح کردن درست موضوع برند است؛ از یک شهروند که می‌خواهد در اجتماع اطرافش و برای مخاطبانش برندسازی کند (برندسازی شخصی) تا کسانی که به‌عنوان کارمند در یک سازمان یا در مقام کارآفرین در یک کسب‌وکار خودساخته مسیر ارتقا را در پیش می‌گیرند، همگی نیازمند شناخت عمیق و کاربردی مفهوم برندینگ هستند.

در چند دهه‌ی گذشته، اقتصاد و تجارت ایران از بابت نشناختن برندسازیِ درست، ضربات سهمگینی را تجربه کرده است. بسیاری از برندهایی که در دهه‌ی ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ در این مملکت می‌شناختیم، امروز جز تعداد معدودی از آن‌ها بقیه هیچ اثری ازشان باقی نمانده است. بخشی از آن را می‌توان به گردن بی‌برنامگی‌های اقتصاد کلان انداخت؛ اما بخش پررنگ و قابل‌توجهی از آن ناشی از همسو نبودن صاحبان سرمایه، کارآفرینان و مدیران سازمان‌ها با تحولات جدی و ریشه‌ای تجارت در این چند دهه بوده که بیش از همه در تحول شگفت‌انگیزی که حوزه‌ی برند به خود دیده، بروز کرده است.

روزگاری بود که در دنیا، کسانی کالا و خدماتشان را می‌توانستند بفروشند که صاحبان املاک بزرگ یا افرادی با سرمایه‌های فراوان بودند که به‌طور مثال می‌توانستند در صنایع سنگین یا صنایعی با مشتریان چند صد میلیونی عرض‌اندام کنند. اما امروز با توسعه‌ی مفهوم برند کار به آن‌جا رسیده است که بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا خیلی کمتر از چهل-پنجاه سال پیش جا اشغال می‌کنند و ارزش برندشان به ساختمان‌ها و دارایی‌های ثابتی نیست که به نام خودشان کرده‌اند، بلکه این ایده‌ی خلاقانه‌شان و چابکی هوشمندانه‌شان است که کاری می‌کند کارستان و مشتریانی وفادار به وجود می‌آورد که با تعصب بسیار از آن برند حرف می‌زنند و دفاع می‌کنند.

در اقتصادی جهانی با چنین مختصاتی، جای صد حیف دارد که ما نتوانیم به واسطه‌ی ندانستن برندسازی و خلق محصولات برندسازانه از قافله بازمانیم و به‌طور مثال در صنعت فرش، بازی را به چین و آسیای شرقی ببازیم که در مقابل هنر فاخر فرش ایرانی در طول چند سده، هیچ حرفی برای گفتن ندارند و تنها به امکان برندسازی درست و شناخت بازار امروز مجهزند و با همین ترفند بازی را می‌برند. این ماجرا را می‌توان در سایر صنایع و حتی اشخاص مشهور تاریخی و معاصر هم پیگیری کرد و به این نتیجه رسید که برای تجارت و صنعت این کشور، تولید محتوای بهینه و کاربردی در حوزه‌ی برند، از نان شب واجب‌تر است و نخبگان این موضوع باید به عرصه بیایند و در ترویج آن نقشی مؤثر ایفا کنند.

کتاب «ساخت برند در ایران؛ از ثبت تا رونق» با چنین دغدغه‌ای نوشته شده است.

قسمتی از کتاب ساخت برند در ایران؛ از ثبت تا رونق:

برند شما باید جنسیت داشته باشد. حتماً با خودتان می‌گویید این چه کاری ا‌ست؟ چرا برند باید جنسیت داشته باشد؟ پس برابری زن و مرد چه می‌شود؟ راستش را بخواهید به هیچ‌کدام از این‌ها ربطی ندارد. باز هم اجازه دهید برویم سراغ مثال‌ها.

اگر ما رنگ یک ماشین را صورتی انتخاب کنیم، به نظر شما چند مرد در جهان وجود خواهند داشت که یک ماشین صورتی بخرند. شاید بگویید مگر چه می‌شود؟ ایرادی دارد یک مرد با ماشین صورتی رفت‌وآمد کند؟ حقیقت این است که نمی‌دانیم چه می‌شود و ایراد از کجاست که یک مرد با ماشین صورتی رفت‌وآمد کند؛ ولی می‌دانیم که در تمام دنیا این اتفاق به‌ندرت می‌افتد.

یک فروشگاه لباس زنانه را در نظر بگیرید. فرض کنید دکور داخلی آن را تیره، خشن و در حد یک معدن طراحی کنیم. به نظر شما خانم‌ها از خرید در چنین مکانی، احساس آرامش خواهند کرد؟

دنیای پیرامون ما بهترین معلم ماست. اتفاق جالبی برای من افتاد که می‌تواند فرق بین زن‌ها و مردها را بهتر نشان دهد. رفتار افراد همیشه جاذبه‌ی خاصی دارد و می‌تواند شگفت‌زده‌تان کند.

ساخت برند در ایران؛ از ثبت تا رونق در ۲۰۳ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۶۰ هزار تومان روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب ساخت برند در ایران؛ از ثبت تا رونق

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.