جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

رابین ویلیامز/ وقتی صدای خنده قطع می‌شود

رابین ویلیامز/ وقتی صدای خنده قطع می‌شود

کتاب «رابین ویلیامز»، نوشته‌ی امیلی هربرت، به همت نشر گویا به چاپ رسیده است. یازدهم ماه آگوست سال ۲۰۱۴ خبری منتشر شد که جهان را به شوک عمیقی فرو برد. جنازه‌ی رابین ویلیامز، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، کمدین و نابغه‌ی تمام‌عیار نقش‌‌های طنز، در خانه‌اش واقع در شهر تیبورون، خارج از شهر سان‌فرانسیسکو پیدا شد. او فقط ۶۳ سال داشت. چه اتفاقی برایش افتاده بود؟ حمله‌ی قلبی به او دست داده بود یا سکته کرده بود؟ اخیراً زیاد در مکان‌های عمومی دیده نمی‌شد و کسانی که از اقوام و دوستان نزدیک او نبودند فکرش را هم نمی‌کردند که شاید حادثه‌ی ناگواری برای او پیش آمده باشد.

هرچند باورکردنی نبود اما طولی نکشید که عامل مرگ این بازیگر فاش شد. درواقع علت مرگ یک وضعیت اورژانسی پزشکی نبود، بلکه به نظر می‌رسید این کمدین خوش‌قریحه که رنج زیادی را متحمل شده، خود به زندگی‌اش پایان داده است. کلانتری مارین بیانیه‌ای را با این مضمون منتشر کرد: «مرگ ویلیامز مشکوک به خفگی ناشی از خودکشی است.» به بیان دیگر، ویلیامز خودش را حلق‌آویز کرده بود. تمام مردم دنیا با شنیدن این خبر شوکه شدند چراکه رابین ویلیامز صرفاً یک بازیگر مشهور نبود، بلکه محبوب دل همه‌ی مردم بود. چندین نسل با تماشای فیلم‌های او بزرگ شده بودند؛ مهربانی و سخاوتمندی او در زندگی روزمره‌اش زبانزد همگان بود. شواهد زیادی در دسترس بود که اثبات می‌کردند او در گذشته با اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی دست و پنجه نرم می‌کرده، اما اخیراً با وجود گذراندن دوره‌ی ترک اعتیاد، همگی بر این باور بودند که او از قید و بند وسوسه‌های درونی رها شده است؛ اما اکنون ظاهر قضایا خلاف آن را نشان می‌داد.

کم‌کم جزئیات بیشتری از مرگ ویلیامز فاش شد. کلانتری شهرستان مارین به اطلاعات بیشتری دست پیدا کرد. یک نفر ساعت ۱۱:۵۵ صبح به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام با ۹۱۱ تماس گرفته و طبق گزارش وی گویا جسم بی‌هوش مردی را درحالی‌که نفس نمی‌کشیده در خانه‌اش پیدا کرده بودند. سال ۱۲:۰۲ ظهر مرگ رابین ویلیامز اعلام شد.

بازرسان و پزشکی قانونی همچنان بر روی علت، نحوه و چگونگی مرگ او تحقیق می‌کردند. اولین شواهد به‌دست‌آمده در طی تحقیقات نیز نشان می‌داد که آقای ویلیامز آخرین‌بار دهم آگوست ۲۰۱۴، ساعت ۱۰ صبح، در محل سکونت خود، جایی که با همسرش زندگی می‌کرد دیده شده است. وی امروز صبح کمی پیش از اینکه با اداره پلیس تماس گرفته شود، در خانه‌اش بود. پس از آن پزشکی قانونی مرگ وی را مشکوک به خفگی ناشی از خودکشی اعلام کرد و گفت که برای تأیید نهایی باید بررسی‌های دقیق‌تری در این زمینه انجام شود. همچنین آزمایش پزشکی قانونی و تست سم‌شناسی بعدی نیز برای دوازدهم آگوست ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی شده است.

ویلیامز در طول زندگی خود جوایز زیادی از جمله دو جایزه از انجمن بازیگران فیلم کسب کرده بود. رئیس انجمن بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو امریکا، درباره‌ی او گفت: «از شنیدن خبر مرگ رابین ویلیامز به‌شدت غمگین شدم. او نه‌تنها در اجرای تردستی، در کمدی و درام نیز، چه به صورت فیلمنامه‌ای و چه بداهه، مهارت بسیاری داشت. او با سبک شیدایی بی‌نظیر خود، می‌توانست در یک برنامه‌ی استندآپ کمدی حساسیت و درک بزرگسالان یا در فیلم «علاءالدین» با صدای غول چراغ جادو، خنده‌ی بچه‌ها را برانگیزد. او حتی در خارج از حوزه‌ی کاری نیز از استعداد خود در جهت جمع‌آوری پول برای امور خیریه استفاده می‌کرد. نه تنها ذوق و استعداد او، حس مردم‌دوستی‌اش نیز بیشتر بر محبوبیتش می‌افزود.

امیلی هربرت در کتاب حاضر، از فراز و فرودهای زندگی و کار هنری این ستاره‌ی بزرگ سینمای امریکا می‌گوید.

قسمتی از کتاب رابین ویلیامز:

اول گمان می‌کردم او فقط یک استندآپ کمدین است، اما وقتی با او ملاقات کردم احساس کردم او نجابت و شایستگی خاصی در خود دارد که برای این نقش مهم بود. گارپ مردی تهاجمی و خشن است، اما در لایه‌های زیرین وجودش نجابتی دارد که نکته کلیدی شخصیت اوست. به همین خاطر من احساس می‌کردم که رابین بازیگری است که می‌تواند این نقش را به‌خوبی بازی کند. البته امیدوارم حق با من باشد.

بعدها مشخص شد که جورج روی هیل اولین نفر در هالیوود بود که دریافت استعدادهای رابین چیزی فراتر از کمدی است که قبلاً با آن معروف شده بود. بازیگری فوق‌العاده با استعداد، عمیق و با هوش عاطفی بالا که برای ایفای نقش‌های جدی کاملاً مناسب بود. فیلم جهان به گفته گارپ با ژانر کمدی درام معرفی شد اما در اصل به مسائل بسیار جدی‌تری می‌‌پرداخت که ممکن بود برای مخاطب نیز بحث‌برانگیز باشد.

جورج روی هیل همچنین گفت: «رابین به معنای واقعی فردی بااستعداد است. او بازیگر است، یک بازیگر واقعی! نه فقط یک کمدین که نقشی را اجرا کند درحالی‌که هیچ‌چیز از بازیگری سرش نمی‌شود. درواقع اگر تمرکزش را روی کاری بگذارد می‌تواند آن را به بهترین نحو انجام دهد. می‌توانم بگویم او یکی از باهوش‌ترین افرادی است که تابه‌حال ملاقات کرده‌ام. او ذهنیتی فوق‌العاده قوی دارد و اگرچه گاهی منطقی به مسائل نگاه نمی‌کند اما اگر بخواهد، در این مسیر هم می‌تواند یکی از بهترین‌ها باشد.

ویلیامز کاملاً سریع، بااراده، شوخ‌طبع و خونگرم است و از معدود کمدین‌هایی است که اغلب اوقات در دسترس است، اما نه به آن اندازه که به شخصیت خودش توهین شود. گارپ شخصیتی کمدی نیست، بلکه اتفاقاً شخصیتی جدی است اگرچه بخش‌هایی از نقش او با کمدی آمیخته است اما این امر کاملاً براساس واقعیت‌های کاراکتر اوست. در این فیلم رابین باید بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ سالگی را طی کند درحالی‌که خودش ۲۹ ساله است.

به‌هرحال او چهره‌ای پخته‌تر از سنش دارد. حتی وقتی عکس‌های دوران ۱۸ و ۱۹ سالگی‌اش را نگاه کردم او ظاهری بزرگ‌تر از سنش داشت بنابراین برای این نقش شخصیتی کاملاً باورپذیر بود.

رابین ویلیامز را ویدا خاوری ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۳۱۱ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم و قیمت ۱۱۰ هزار تومان چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب رابین ویلیامز        

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.