جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

۲۰۰ بازی برای تقویت هوش و استعداد/ نقش بازی در رشد و پرورش کودکان

۲۰۰ بازی برای تقویت هوش و استعداد/ نقش بازی در رشد و پرورش کودکان

کتاب «۲۰۰ بازی برای تقویت هوش و استعداد» به قلم حمیده خانی و طاهره خانی به همت انتشارات پارس کتاب به چاپ رسیده است. بدون شک، همه‌ی پیشرفت‌های شگفت‌انگیز دنیای کنونی زاده‌ی یادگیری انسان است. محیط و آنچه در آن است پیوسته در معرض تغییر قرار دارد و انسان نیز برای هماهنگ شدن با آن تغییرات و یا برای مقابله و مبارزه با آن‌ها و برای درک چگونگی تغییرات و ارائه راه‌حل‌های مناسب، برای سازگاری و برای ادامه‌ی زندگی پیوسته در کوشش و تلاش برای یادگیری و افزودن دانش خویش است.

بدون‌شک نقش یادگیری در زندگی انسان غیرقابل انکار است، باید گفت که اهمیت یادگیری در رشد آدمی بسی فراتر از چشم‌انداز اندیشه‌های اوست. از مهم‌ترین راه‌های ورود به دنیای کودکان و افزایش یادگیری در آنان استفاده از بازی است. بازی پیوندی است که بین افکار درونی و جهان بیرونی کودک به وجود می‌آید و به کودک کمک می‌کند تا توانایی کنترل بر اشیاء را به دست آورد. همچنین بازی کردن به کودک اجازه می‌دهد تا افکار، احساسات و تجاربی که به آن تسلط دارد را آشکار نماید. کودکان و تربیت و رشد صحیح آن‌ها، موضوعی است که در تمامی جوامع و ادیان مورد توجه بوده است.

بازی نقش مهمی در رشد و پرورش کودکان دارد. بازی فرآیندی است همراه با تحرک، احساس آزادی در انتخاب و ادامه، لذت‌بخش و بدون هدف مادی که در اکثر حیوانات و انسان‌ها وجود دارد. از جمله مظاهر عمده و کاملاً مشخص رشد اجتماعی و رشد ذهنی شناختی بازی است. به این معنی که کودک کیفیت و هر دو نوع رشد خود و سایر جنبه‌ها، مخصوصاً جنبه‌ی حرکتی را در بازی‌هایش منعکس می‌کند. بازی عاملی است برای رشد نیروهای خام و آماده‌سازی آن‌ها برای استفاده از زندگی. بازی فرایند یادگیری را برای کودک، این انسان کوچک، لذت‌بخش می‌کند. بازی فرایندی است که تقریباً در اکثر حیوانات و در همه‌ی افراد تا پایان عمر ادامه دارد که چندوچون آن بر حسب مراحل رشد و تکامل و تحت تأثیر عوامل مختلف است. نظریه‌های بازی را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود. نظریه‌های کلاسیک متأثر از فرضیه‌ی تکامل هستند. آن‌ها به ما توضیح می‌دهند که چرا کودکان بازی می‌کنند؟ اما نظریه‌های جدید به بازی به عنوان تقویت‌کننده‌ی رشد فردی می‌نگرند.

بر همین اساس دو دسته نظریه در مورد استعداد و توانایی وجود دارد. گروهی اعتقاد به ذهنیت رشدیافته دارند و معتقدند هوش، به‌خصوص هوش‌های چندگانه، و استعداد را می‌توان آموزش داد و همان‌گونه که ماهیچه‌های افراد با ورزش تقویت می‌شوند، استعداد و توانایی ذهنی افراد را نیز می‌توان با روش‌های مختلفی از جمله بازی‌های آموزشی تقویت و ارتقاء داد. دسته دیگری به ذهنیت ثابت اعتقاد دارند و معتقدند استعداد و هوش یک توانایی ارثی غیرقابل تغییر است و لذا آموزش در آن تأثیر چندانی ندارد، لذا، هرگونه تلاشی برای افزایش هوش‌های چندگانه و استعداد بی‌نتیجه است. پژوهش‌های اخیر ذهنیت رشدیافته را بررسی و نتیجه‌ی آن را بسیار مؤثر در افزایش توانایی‌های افراد قلمداد و گزارش کرده‌اند. به گونه‌ای که نظریه‌پردازان ذهنیت رشدیافته هوش و استعداد، بر تغییرپذیری آن اصرار می‌ورزند و فراهم آوردن تجارب یادگیری را بر افزایش هوش کودکان مؤثر می‌دانند؛ زیرا بخش عمده‌ی رفتارهای هوشمندانه را کارکردهای شناختی تشکیل می‌دهد و کارکردهای شناختی، اکتسابی و تغییرپذیر محسوب می‌شوند.

نظریه‌ی هوش چندگانه توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس برجسته معرفی شد و آن‌ها را قابل‌افزایش می‌دانست به‌گونه‌ای در کشورهای امریکای شمالی و بعضی کشورهای دیگر مدارسی با عنوان مدارس گاردنر شکل گرفته‌اند، طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت، بلکه انواع دیگر هوش و استعداد او شامل هوش موسیقایی، هوش درون‌فردی، هوش برون‌فردی، هوش تصویری_فضایی، هوش جسمی_حرکتی، هوش کلامی_زبانی و هوش طبیعت‌گرا نیز باید در نظر گرفته شود. بر همین اساس تدوین و طراحی بازی‌ها برای افزایش هوش‌های چندگانه و استعداد در کودکان بسیار لازم و ضروری است.

قسمتی از کتاب ۲۰۰ بازی برای تقویت هوش و استعداد:

هوش موسیقیایی لزوماً داشتن توانایی و مهارت در آهنگسازی و نواختن آلات و ادوات موسیقی نیست، بلکه افراد عادی که در زمینه‌ی آهنگسازی و حرفه‌ی موسیقی دستی ندارند هم می‌توانند دارای هوش موسیقیایی بالایی باشند. خوشبختانه خبر خوب این است که هوش موسیقیایی استعداد مادرزادی نیست و می‌توان آن را با تمرین پرورش داد.

بعضی از انسان‌ها توانایی بالاتری در درک صداها، آهنگ‌ها و الگوهای موسیقیایی دارند. اصطلاحاً گفته می‌شود که این افراد از هوش موسیقیایی برخوردارند.

ویژگی کودکانی که هوش موسیقیایی برتر دارند عبارت‌اند از: این افراد به صداها، لحن و آهنگ‌کلام توجه می‌کنند. کلمات را با آهنگ به خاطر می‌سپارند، به الگوهای تکرارشونده دقت می‌کنند و به‌سرعت این الگوها را کشف و ضبط می‌کنند. این اشخاص علاقه خاصی به آهنگ و موسیقی و صداها حتی صدای طبیعت نشان می‌دهند. حتی صحبت کردن و راه رفتنشان ریتمیک است، مثلاً به هنگام کار با دست روی میز ضربات ریتم‌دار وارد می‌کند.

این افراد کسانی هستند که قدرت شنوایی بالایی دارند، به این صورت که مطالب را به الگوی آهنگین تبدیل می‌کنند و به ذهن می‌سپارند. برای یادآوری هم ناخودآگاه ریتم‌ها را در ذهن خود جست‌وجو می‌کنند.

این افراد به‌راحتی آهنگ بسیاری از آوازها را می‌شناسند و با اینکه موزیکی را به تعداد دفعات کمی شنیده‌اند اما به‌آسانی می‌توانند بدون اشکال آن را بخوانند. در کل جذب صداها می‌شوند.

۲۰۰ بازی برای تقویت هوش و استعداد در ۱۶۲ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۵۰ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب ۲۰۰ بازی برای تقویت هوش و استعداد        

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.