جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

یازده شاهکار ماندگار سینمای فرانسه/ بهترین‌ها به انتخاب منتقدان سینمای ایران

یازده شاهکار ماندگار سینمای فرانسه/ بهترین‌ها به انتخاب منتقدان سینمای ایران

کتاب «یازده شاهکار ماندگار سینمای فرانسه» به انتخاب منتقدان سینمای ایران و به کوشش محمد جعفری در نشر شباهنگ به چاپ رسیده است. سینمای فرانسه شروع‌کننده‌ی واقعی سینما به معنای ماندگار آن است و به جرئت می‌توان گفت در کنار سینمای امریکا شناخته‌شده‌ترین و تأثیرگذارترین سینمای دنیاست. مجله‌ی معتبر سینمایی سایت اند ساوند هر ده سال یک‌بار از منتقدان و کارگردانان صاحب‌نامِ جهان لیستی از فیلم‌های برتر تاریخ سینما جمع‌آوری می‌کند که آخرین‌بار ۸۴۶ نفر از منتقدان و ۳۵۸ کارگردان از ۷۳ کشور فیلم‌های محبوبشان را معرفی کردند که از ۲۵ فیلم انتخابی آن‌ها ۸ فیلم متعلق به امریکا، ۶ فیلم متعلق به فرانسه، ۴ فیلم متعلق به روسیه، ۳ فیلم از ژاپن و ۲ فیلم ایتالیایی بودند.

در این ۱۲۵ سال از لومیر تا ژان‌پیر ژونه سینمای فرانسه تقریباً همیشه در تلاش برای شکستن قواعد سنتی سینما بوده و از دیرباز آن را محل بروز نوآوری و بدعت‌های سحرانگیز در سینما می‌شناسیم، نوآوری‌هایی که با موج نو شروع به ساختارشکنی کرد و کارکردهایش در تکنیک دوربین روی‌دست، فیلمبرداری خارج از استودیو و استفاده از نابازیگران تبدیل به یک مکتب شد و نسل‌های مختلف فیلمساز آن راه را ادامه دادند. فیلم‌های فرانسوی همیشه با بی‌پروایی در فرم و محتوا همراه بوده‌اند و جادوی خاص خود را داشته‌اند و هنوز بسیاری از فیلمسازان جهان از اصالت و تنوع سینمای فرانسه الهام می‌گیرند. جشنواره‌ی سینمایی کن به‌عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان، از سال ۱۹۴۶، سالانه در این کشور برگزار می‌شود و ویترینی از جدیدترین رخدادهای سینمایی است. رکورددار جایزه در این جشنواره بعد از امریکا با ۱۳ نخل طلا، سینمای فرانسه است با ۷ نخل و بعد: ایتالیا و ژاپن ۵ و بریتانیا که تاکنون ۴ نخل طلا دریافت کرده‌اند. مراسم اعطای جوایز اسکار نیز از سال ۱۹۵۶ تاکنون به یک فیلم غیرانگلیسی‌زبان تعلق می‌گیرد که تا این تاریخ کشور ایتالیا با ۱۳ و فرانسه با ۱۲ اسکار در صدر برندگان این جشنواره سالانه بوده‌اند.

فرانسوی‌ها ادعا دارند که شروع تاریخ سینما ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ است که برای نخستین‌بار فیلمی در ۱۲۵ سال پیش در سالن سینمای این کشور به نمایش درآمد. سال ۲۰۲۰ در شرایطی که اکثر سالن‌های سینما در دنیا بر اثر شیوع ویروس کووید-۱۹ به تعطیلی کشیده شد، تییری فرمو مدیر جشنواره کن و همچنین مدیر انستیتو لومیر (لیون) بیانیه‌ای برای حمایت از سینما صادر کردند و برای زنده نگه داشتن سالن سینما، فیلم لومیر، ماجرا ادامه دارد را در سینمای ماکس لیندر پاریس به نمایش درآوردند و علاقه‌مندان توانستند این سانس را با پرداخت ۶ یورو به شکل آنلاین تماشا کنند.

با این پیشینه از چند نسل منتقد وطنی در داخل و خارج دعوت شده تا با شرکت در یک نظرخواهی، ده فیلم محبوب فرانسوی خود را انتخاب کنند. ملاکِ فرانسوی بودن فیلم‌ها این بوده که یک فیلم‌ساز فرانسوی‌تبار آن‌ها را ساخته باشد و بنابراین شامل فیلمسازانی چون کوستا گاوراس، بونوئل و درایر که فیلمی با تهیه‌کنندگی آن کشور ساخته‌اند نمی‌شده. فیلم‌های انتخابی می‌توانسته داستانی، مستند، انیمیشن، تجربی یا کوتاه باشند و درنهایت، به جای ده فیلم، یازده فیلم رأی آورده و جالب اینکه بخش اعظم فیلم‌ها متعلق به دوران موج نو یا حتی پیش از آن است.

در این گردآوری سعی شده که به نوع چیدمان و ادبیات منتقد احترام گذاشته شده و در آن دست برده نشود و ملاک در گزینش بهترین‌ها، تقدم فیلم‌ها بر حسب ترتیب بوده است.

قسمتی از کتاب یازده شاهکار ماندگار سینمای فرانسه:

زنجیره‌ی جنایت/ هوشنگ گلمکانی

درباره‌ی فیلم پول، ساخته‌ی روبر برسون

واپسین اثر استاد بزرگ سینمای فرانسه، عصاره‌ی دیدگاه او در مضمون و جمع‌بندی سبک او در کارگردانی و اجراست؛ فیلم‌سازی که فقط سیزده فیلم (آن هم در طول چهل سال) صاحب یک سبک و مکتب و جهان‌بینی شد. پول کاندیدای دریافت نخل طلا و برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی در جشنواره‌ی کن ۱۹۸۳، همچنان حاوی نگاه تلخ و بدبینانه‌ی روبر برسون به جهان پیرامونش است؛ بدبینی‌ای که با سبک منحصربه‌فرد او تلخی را در لفافی از سردی و سکون می‌پیچد تا با ذوب شدن در ذهن بیننده، با شدت بیشتری بر روح و روان تماشاگر نفوذ کند.

پول براساس داستان کوپن تقلبی از تولستوی ساخته شده؛ داستانی که به شکل گریزناپذیری اثر بزرگ هم‌وطنش داستایفسکی، «جنایت و مکافاتم» را به یاد می‌آورد. کاوشی در نقش پول در شکل‌گیری جنایت. اگر در دوران پیشاسرمایه‌داریِ تولستوی و داستایفسکی فقر عامل جنایت است، در فیلم برسون، پول به‌عنوان شناسه‌ی دوران سرمایه‌داری جایش را می‌گیرد؛ در این داستان، فقری در کار نیست اما پول می‌تواند زنجیره‌ای از حادثه‌ها را شکل دهد، باعث جنایت‌هایی شود و کسانی را از هستی ساقط کند.

در داستان تولستوی، مانند شاهکار داستایفسکی، مذهب هم یکی از عناصر داستان است که گاه می‌تواند در شخصیت‌ها بابت شرارت‌هایشان تردید ایجاد کند؛ هرچند که تولستوی در اواخر عمر دیدگاه متفاوتی نسبت به مذهب پیدا کرد. داستان کوپن تقلبی دو قسمت دارد که در قسمت دوم، پس از جنایت‌هایی که رخ می‌دهد، میتیای جوان که با جعل کوپن باعث جنایت شده بود، سعی می‌کند به شیوه‌ای مذهبی، با توبه‌ی خود جبران مافات کند اما در فیلم برسون، مذهب نقشی ندارد. توبه و جبرانی در کار نیست.

یازده شاهکار ماندگار سینمای فرانسه در ۱۹۱ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۶۰ هزار تومان روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب یازده شاهکار ماندگار سینمای فرانسه

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.