جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

چگونه زندگی از شطرنج الگو می‌گیرد/ از صفحه‌ی شطرنج تا میز مدیریت

چگونه زندگی از شطرنج الگو می‌گیرد/ از صفحه‌ی شطرنج تا میز مدیریت

کتاب «چگونه زندگی از شطرنج الگو می‌گیرد»، نوشته‌ی گری کاسپاروف، به همت انتشارات فرزین به چاپ رسیده است. گری کاسپاروف یکی از بزرگ‌ترین شطرنج‌بازان زمان ماست. او در ۲۱ سالگی قهرمان جهان شد و برای دو دهه شطرنج‌باز شماره یک باقی ماند. بیشتر از هر بازیکنی در تاریخ رقابت‌های بین‌المللی. او وقتی که رقابت با رایانه‌ی دیپ بلو از شرکت I.B.M را در سال ۱۹۹۶ میلادی قبول کرد، در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفت. این مسابقه در مستند Game Over، که برنده‌ی جایزه نیز شد، به تصویر کشیده شده است. کاسپاروف در ستونی از روزنامه‌ی Wall street درخصوص مسائل جهانی و اقتصادی و گروه‌های علمی قلم می‌زند. او بنیاد کاسپاروف را برای امور خیریه تأسیس کرد و نیز رهبر جبهه‌ی متحد مدنی و بنیان‌گذار گروه ائتلاف روسیه‌ای دیگر است. او هم‌چنین از شطرنج به عنوان یک ابزار آموزشی در مدارس، در آکادمی خود استفاده می‌کند.

کاسپاروف می‌گوید: وقتی این کتاب در ایالات متحده منتشر شد، نخستین سؤال مجری این بود: خب، جناب آقای کاسپاروف، زندگی چگونه از شطرنج تقلید می‌کند؟ و من هم بدون تردید جواب دادم: «نمی‌کند.» همه خندیدند اما من یک نکته‌ی جدی را مطرح کردم. این کتاب درباره‌ی شطرنج نیست یا اینکه چگونه یادگیری شطرنج یا بازی شطرنج می‌تواند شما را به یک تصمیم‌گیرنده‌ی بهتر تبدیل کند. بیشتر زندگی من به این بازی اختصاص داشته و بنابراین به لنزی تبدیل شد که از طریق آن جهان و عملکرد ذهن خودم را رصد می‌کردم. این کتاب، همان‌طور که سعی کردم برای مخاطبان رادیو سیتی توضیح دهم، درباره‌ی ابزاری است که شطرنج به من داده است تا بتوانم تفکر و تصمیماتم را در همه‌ی شرایط تجزیه و تحلیل کنم و بهبود ببخشم.

این بدان معنا نیست که شطرنج چیزهای زیادی برای ارائه ندارد. شطرنج منطق، صبر و برنامه‌ریزی را می‌آموزد و به کسانی که یاد می‌گیرند چگونه به ذهن خود نظم و انضباط بدهند پاداش می‌دهد. شطرنج همچنین ابزاری عالی برای بررسی عواقب عملکردها و تصمیماتی است که منجر به آن‌ها می‌شود. این دلیل اصلی‌ای است که بنیاد شطرنج کاسپاروف مستقر در ایالات متحده امریکا آموزش شطرنج را در کلاس‌های مدرسه در سراسر کشور ترویج می‌کند.

بنابراین وقتی صریحاً جواب دادم که زندگی از شطرنج تقلید نمی‌کند، کاملاً  صادق بودم. این روش برای من جواب داد و من از شطرنج برای توسعه‌ی روش‌هایم استفاه کردم؛ زیرا این چهارچوبی بود که داشتم. مثلاً کسانی که در تجارت هستند با بررسی تصمیمات خود در دنیای مالی یا مدیریتی، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را تقویت می‌کنند. سیاستمداران نیز باید یاد بگیرند که چگونه فرآیند تصمیم‌گیری خود را تحلیل کنند، جدا از اینکه نتیجه‌ی حاصل‌شده مورد پسند باشد یا خیر و همه‌ی ما می‌توانیم روزبه‌روز، ساعت‌به‌ساعت به تصمیماتی که در زندگی شخصی خود می‌گیریم نگاه دقیق‌تری بیندازیم.

شطرنج ایده‌آل است؛ زیرا یک سیستم بسته با قوانین مشخص است و اهدافی ثابت دارد. این آزمایشگاهی است که در آن می‌توانیم آزمایش‌های کنترل‌شده‌ای را انجام دهیم که مفاهیمی در دنیای واقعی دارند. اگر یک بازیکن همواره حرکات نادرستی را انجام دهد که بشود آن را به یک حوزه‌ی خاص از ضعف تصمیم‌گیری‌اش مربوط کرد، به احتمال زیاد این نقطه ضعف را می‌توان به تصمیم‌گیری‌هایی که بیرون از صفحه‌ی شطرنج دارد نیز مرتبط کرد. از طرف دیگر، سیاست یک تلاش کاملاً مبهم است. بشر تا حدی زیادی توسط احساسات، شهود و انگیزه‌هایی که غالباً غیرمنطقی و غیرقابل پیش‌بینی هستند، اداره می‌شود. به همین دلیل است که اقتصاددانان می‌توانند منطقی‌ترین رفتارهای مشتریان را پیش‌بینی کنند ولی در پیش‌بینی اینکه آن‌ها در عمل چه می‌کنند هنوز هم بسیار بد باشند.

قسمتی از کتاب چگونه زندگی از شطرنج الگو می‌گیرد:

چه چیزی شطرنج را به یک آزمایشگاه ایده‌آل برای فرایند تصمیم‌گیری تبدیل می‌کند؟ برای اینکه در شطرنج در یک سطح واقعاً بالا بازی کنید، به یک جریان مداوم از تصمیمات دقیق و آگاهانه‌ای نیاز دارید که در زمان واقعی و تحت فشار حریف گرفته می‌شود. اگر از یک استاد بزرگ،  یک هنرمند و یک متخصص کامپیوتر بپرسید که چه چیزی یک بازیکن شطرنج خوب را پرورش می‌دهد، در عمل به این نقطه قوت‌ها خواهید رسید.

امانوئل لاسکر آلمانی، دومین قهرمان جهان، یک‌بار بیان کرد که «شطرنج بیش از هر چیز یک مبارزه است.» به گفته‌ی لاسکر، هدف همیشه پیروزی است، مهم نیست که شما پیروزی را چگونه تعریف کنید.

هنرمند معروف، مارسل دوشان یک شطرنج‌باز قوی و وفادار به شطرنج بود. در یک زمان او حتی هنر را برای شطرنج کنار گذاشت و گفت این بازی «تمام زیبایی هنر را دارد و حتی بیشتر». سپس دوشان این جنبه از شطرنج را تأیید کرد که «من به این نتیجه‌ی شخصی رسیده‌ام که گرچه همه‌ی هنرمندان شطرنج‌باز نیستند، اما همه‌ی شطرنج‌بازان هنرمند هستند.» و این درست است که حتی اگر ما مجبور شویم عنصر خلاقیت را برای هدف پیروزی در بازی محدود کنیم، نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

حال به جنبه‌ی علمی قضیه می‌رسیم، جایی که اکثر بازیکنان غیر شطرنجی بیش از حد روی آن تکیه می‌کنند: حافظه، محاسبات دقیق و کاربرد منطق. این‌ها سنگ بنای شطرنج و نیز تصمیم‌گیری‌های خوب هستند.

من با اینکه یک عمر را صرف تحلیل بازی شطرنج و مقایسه‌ی ظرفیت رایانه‌ها با ظرفیت مغز انسان کرده‌ام، اغلب تعجب کرده‌ام که موفقیت ما از کجا حاصل می‌شود؟ پاسخ این است: پیوند و تلفیق. توانایی ترکیب خلاقیت و محاسبه، هنر و علم، به یک مجموعه است که بسیار بهتر از مجموع تک‌تک آن‌هاست.

این روشی است که ما در زندگی خود پیشرفت می‌کنیم و شامل تصمیم‌گیری نیز می‌شود، در واقع باید گفت در همه‌چیز این‌گونه‌ایم. اصلاً تعجب‌آور نیست که زبان شطرنج، خود را در بسیاری از حرفه‌های دیگر القا کند. اگر بحثی را شنیدید که به مرحله‌ی آغازین، آسیب‌پذیری بخش، برنامه‌ریزی استراتژیک و اجرای تاکتیکی اشاره داشت، ممکن است تصور کنید که در مورد یک شرکت دارد صحبت می‌شود. اما کاملاً ممکن است که به مسابقات شطرنج آخر هفته اشاره کند. یک مدیر عامل باید تحلیل و تحقیق را با تفکر خلاق ترکیب کند تا شرکت خود را به‌طور مؤثر هدایت کند. یک رهبر نظامی مجبور است دانش خود را از طبیعت انسان برای پیش‌بینی و مقبله با استراتژی‌های دشمن به کار گیرد.

البته در مقایسه با صفحه‌ی شطرنج که محدود به شصت و چهار مربع است، زمینه‌های دنیای تجارت و نظامی بی‌حدومرز است؛ اما دامنه‌ی محدود آن، شطرنج را به الگویی متنوع و منعطف برای تصمیم‌گیری تبدیل می‌کند.

حتی در دنیای واقعی پیچیده، این نوع تجزیه و تحلیل عینی می‌تواند بینشی عالی در مورد تصمیم‌گیری فراهم کند که درنهایت، رمز موفقیت یا شکست شماست.

چگونه زندگی از شطرنج الگو می‌گیرد را بنیامین غلامی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۷۱ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۱۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

خرید کتاب چگونه زندگی از شطرنج الگو می‌گیرد             

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.