جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

چشم جان‌‌بین/ ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم

چشم جان‌‌بین/ ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم کتاب «چشم جان‌بین» نوشته مازیار اسلامی ملاحظاتی است پیرامون زیباشناسی فیلم که به همت نشر لگا به چاپ رسیده است. این کتاب تلاشی است برای مطالعه تأثیر زیباشناسی هنرهای دیگر در سینما، با بست ایده‌های طرح‌شده در مقاله فشرده آلن بدیو با عنوان «سینما - حرکت غلط»؛ ایده‌هایی که او در نوشته‌های بعدی‌اش پیرامون سینما، چندان به آن‌ها وفادار نمی‌ماند و گاه آن‌ها را نقض می‌کند، اما این کتاب، بالقوگی‌های موجود در مقاله را فعال می‌کند تا از خلال آن به تصویری گاه مبهم از هستی سینما دست یابد. این کار فقط با کاربست قسمی اسلوموشن فکری، به قصد کاستن شتاب موجود در ایده‌های ابرآلود مقاله بدیو، انجام می‌پذیرد تا این ایده‌ها تبخیر نشوند و از دست نروند و حرکت زایایشان رویت‌پذیر باشد و قابل ثبت. از این رو، کتاب پیش رو از مقاله بدیو، به‌مثابه سناریویی حی و حاضر بهره می‌گیرد تا با بسط و تعمیق آن، به ایده‌های نظری فشرده‌اش صورتی بصری بخشد. در این فرآیند، زیباشناسی فیلم را باخیش زیباشناسی هنرهای دیگر، از زاویه‌ای دیگر، شیار می‌کند تا بذرهای ایده‌های نظری و انتقادی خود را در آن بکار. اینکه این بذرها بگیرند و نهال شوند، چندان معلوم نیست. این موضوع، نه صرفاً شامل این کتاب، بلکه شامل هر کتاب و هر کنش دیگری می‌شود که مقصدش به‌سختی با مقصود فاعلش یکی می‌شود.

قسمتی از کتاب چشم جان‌بین:

الکساندر آستروک در مقاله‌ی تاریخی و دوران‌ساز خود «دوربین-قلم»، اهمیت کارگردان در پروسه فیلم‌سازی را هم‌تراز کار نویسنده در فرایند نوشتن می‌داند. مقاله آستروک یکی از نخستین کوشش‌های نظری برای تعیین نقشه تألیفی کارگردان در سینما و شأن و جایگاه فیلم‌ساز در کار خلاقانه فیلم‌سازی است. تاکید بر روح تعین بخش کارگردان که قادر است تمامی نیروهای خلاقه کار فیلم‌سازی یعنی فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار، بازیگر و تدوینگر را به تصرف خود در آورد و در پایان، امضای خویش را پای اثر بگذارد. در این مقایسه، دوربین نوعی میانجی است که نقش تعیین‌کننده‌ی مستقلی در دلالت‌های نهایی تصاویر ضبط‌شده ندارد. دوربین نقشی معادل قلم دارد و صرفاً ابزار و واسطه‌ای برای نگارش است. بنابراین، همچنان‌که نوشتن متن با قلم آبی یا مشکی، با خودنویس و یا با ماشین تحریر تفاوتی در ماهیت متن ندارد، در صورت‌بندی آستروک نیز دوربین صرفاً ابزاری است در خدمت ذهنیت کارگردان. اما در صورت‌بندی آستروک، از دوربین (به‌رغم نقش تعیین‌کننده آن در مطالعات سینمایی) نکته مهمی نادیده می‌ماند: دوربین صرفاً ابزار، میانجی یا واسطه نیست؛ دوربین فراتر از این تعریف، واجد نوعی آگاهی است؛ آگاهی خاصی که نه‌تنها آن را از آن آگاهیِ صلب، جامد و ثابت قلم متمایز می‌کند، بلکه آن را در تراز متفاوتی از آگاهی انسانی قرار می‌دهد. چشم جان‌بین در ۱۹۸ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۳۷ هزار تومان چاپ و روانه کتابفروشی‌ها شده است.
در حال بارگزاری دیدگاه ها...
مریمی 4 سال پیش
متاسفانه نثر کتاب مغلق و پیچیده نما و کلافه کننده است و مفاهیم مورد نظر نویسنده در هزارتوی تعابیر دور از ذهن و غریب، رنگ میبازند