جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: روان درمانی (تاریخچه روان درمانی به کمک تصویر)

معرفی کتاب: روان درمانی (تاریخچه روان درمانی به کمک تصویر)

کتاب جذاب و مفید نایجل بنسون و بورین وان لوون که دکتر علی بابایی زاد آن را ترجمه کرده، قرار است در قالب کمیک استریپ تاریخچه‌ی روان درمانی را مرور کند.

روان درمانی مسئله‌ای است به قدمت بشریت. معنای تحت الفظی روان درمانی شفای ذهن است. در عمل همان درمان اختلالات بواسطه‌ی روشهای روانشناسانه است که همراه و یا به جای درمانهای صرفا دارویی انجام می‌پذیرد ولی اغلب بر سر اینکه روش‌های آن دقیقا چه چیزهایی را در بر می‌گیرند توافق گسترده‌ای وجود ندارد و در واقع می‌توان گفت بر سر استفاده از این واژه، بین دیدگاه‌های مختلف ناهماهنگی‌هایی یافت می‌شود. این کتاب ابزاری بسیار ارزشمند است که به طرزی زیبا و آسان انواع گونه‌های روان‌درمانی رایج را توصیف کرده است و می‌تواند برای هر کسی که نیاز به خدمت روان‌شناسی جهت خود و یادگیری داشته باشد، به عنوان شاهراهی با علائم و جاده‌های فرعی کاملا مشخص، مقصد را توصیف کند. در ضمن استفاده‌ی دانشجویان و درمانگران از این کتاب نه تنها برایشان خالی از لطف نیست، بلکه لذتی آموزنده و یا بازشناسنده نیز فراهم می‌کند.

روان درمانی

در قسمتی از کتاب روان درمانی می‌خوانیم:

می‌توان گفت که روان درمانی با روانکاوی دکتر زیگموند فروید در سال ۱۸۹۴ شروع شد ولی تا اواسط قرن بیستم رویکردهای دیگری نیز به آن اضافه شد. امروزه روان درمانی شامل اشکال مختلفی از یاوری و کمک است که توسط متخصصین آموزش دیده به افراد یا گروهها داده می‌شود. معمولا هنگامی که فردی نیازمند کمک است، در اولین قدم به پزشک مراجعه می‌کند تا با تشخیص مشکل تحت درمان دارویی قرار گیرد و اگر موثر واقع نشد، رویکردهای گوناگونی از روان درمانی می‌توانند مطرح شوند. امروزه صدها روش روان درمانی موجود است! ولی برای سهولت کار، درمانها در این کتاب به هفت گروه اصلی تقسیم شده‌اند: -درمان‌های طبی یا سوماتیک به واسطه‌ی استفاده از داروها -درمانهای روان پویا مبتنی بر روانکاوی -رفتاردرمانی مبتنی بر تئوری‌های یادگیری -شناخت درمانی مبتنی بر تغییرات تفکرات -درمانهای انسانگرا مبتنی بر کمک به افراد برای دستیابی به اهداف‌شان -گروه درمانی مبتنی بر قرار دادن افراد در موقعیت‌های مشابه به منظور کمک به یکدیگر -درمانهای مکمل شامل دامنه‌ی وسیعی از رویکردها مسئله اصلی این است که هرکسی خودش را به سادگی درمانگر یا روان‌درمانگر می‌نامد. حتی آنانی که مدعی داشتن صلاحیت‌های لازم هستند باید مورد موشکافی دقیق قرار گیرند. بنابراین هیاتها و مراجع تخصصی‌ئی شکل گرفته‌اند و جهت تشخیص درستی آموزشها و تنظیم هدایت اعضایشان فعالیت می‌کنند. روانپزشک کیست؟ روانپزشکان، پزشکان متخصصی هستند که بواسطه‌ی آموزشهای تخصصی‌ای که در رویکردهای روانپزشکی از جمله روانکاوی دیده‌اند، دارای صلاحیت و مدرک هستند. در بریتانیا روانپزشکان می‌بایستی از عنوان پزشکی برخوردار باشند و تمام قوانین انجمن پزشکی بریتانیا نیز شامل حال آنها می‌شود. علاوه بر روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران، کسانی هم هستند که خودشان را درمانگر می‌نامند. برای مثال افرادی که در آروماتراپی مدرک گرفته‌اند-کاربرد مواد خوشبو که غالبا با ماساژ توام است- خودشان را درمانگر می‌نامند (به طوری که یکی از مجلات‌شان واقعا درمانگر نام دارد) ولی این نام با توجه به ماهیت غیر علمی و تئوری‌های مدعی آروماتراپی، بحث برانگیز است. پزشک عمومی شما ممکن است بتواند انواع خاصی از درمانها را به شما توصیه کند-برای مثال با توجه به شرایطتتان، شاید روانکاوی، رفتار درمانی شناختی، استئوپاتی (درمان بر اساس کار روی استخوانها)، کاریوپراکتیک و یا طب سوزنی و غیره را به شما پیشنهاد کند. البته مراجعان سایر درمانگرها نیز ممکن است توصیه‌هایی داشته باشند که در جای خود با ارزش است ولی برای انتخاب یک درمانگر مناسب بهتر است که به نکات زیر توجه گردد. به طور کلی از آنجایی که افراد در زندگی روزمره دچار مشکل می‌شوند، دلیل نیاز به یک درمانگر معنی پیدا می‌کند. واحد خبرگزاری موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات  

روان درمانی

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.