جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: فضا، زمان و فراتر از آن

معرفی کتاب: فضا، زمان و فراتر از آن فضا-زمان و فراتر از آن کتابی علمی-تحلیلی است که اولین بار در سال ۱۹۷۵ توسط باب توبن و آلن وولف و جک سرفات بر اساس اطلاعات مفید و ارزشمند فیزیک کوانتوم تالیف گردید. سپس در سال‌های ۱۹۸۲،۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ تجدید چاپ شد و هربار بر مبنای پیشرفت‌های علمی به دست آمده، اصلاحاتی در آن صورت گرفت. در حال حاضر این کتاب هنوز هم به عنوان یکی از برترین کتاب‌های علمی در زمینه‌ی واقعیت فیزیک، خوانندگان زیادی را در سراسر جهان به خود جلب نموده و مباحث ذکر شده در آن، توضیحات قابل فهمی را در زمینه دنیایی که پیش روی ماست ارائه می‌دهد. در دنیایی که زندگی می‌کنیم، اتفاقات زیادی در جریان است و همواره اطراف خودمان شاهد رویدادهایی از قبیل: افتادن اشیاء، حرکت ماشین‌ها، جوش آمدن آب، پرواز هواپیماها و سفینه‌های فضایی، روشن شدن هوا در روز و تاریک شدن آن در شب، وزش باد و حرکت هوا بین موهایمان، رعد و برق، رنگین کمان و... هستیم. در مواجهه با این رویدادها همه چیز به نظر عادی و طبیعی می‌رسد اما آیا تا کنون پیش آمده که در مورد اتفاقاتی از این قبیل، برایتان سوال ایجاد شده باشد؟ تا به حال از خود پرسیده‌اید که چگونه این اتفاقات می‌افتند؟ چگونه رنگین کمان شکل می‌گیرد؟ چگونه رعد و برق می‌زند؟ باد می‌وزد؟ یا در طی چه فرآیندی شب و روز شکل می‌گیرد و چگونه است که اجسام از دست ما به زمین می‌افتند، در صورتی که فضانوردان ایستگاه‌های فضایی به زمین نمی‌افتند و در فضا معلق می‌مانند و... جواب همه این سوالات را می‌توان در مطالعات علم فیزیک جست‌وجو کرد. فیزیک دانشی است که به مطالعه بر روی ویژگی‌ها و عمل و عکس‌العمل‌های ایجاد شده پیرامون فضا، زمان، ماده و انرژی می‌پردازد. در فیزیک جنبه‌ها و حالات فیزیکی یک پدیده، اتفاق، شیء و یا یک سیستم مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سوال اصلی در علم فیزیک این است: چگونه؟ به طور کلی علم فیزیک سعی در شناخت بهتر دنیای اطراف دارد. در فیزیک درباره چگونگی کارکرد کوچک‌ترین اجزای جهان تا بزرگ‌ترین کهکشان‌ها مطالعه می‌شود.

قسمتی از کتاب:

یکی از هیجان‌انگیزترین نظریه‌هایی که در فیزیک کوانتوم مطرح گردیده، قضیه اِوِرِت است که در مورد وجود جهان‌های موازی صحبت می‌کند. هیو اورت دانشجوی دکترایی بود که تصمیم گرفت در پایان نامه دکترای خود، امواج کوانتوم را به عنوان مبنای احتمال وقوع هر چیزی در نظر نگیرد، بلکه آن را مبنای اتفاقاتی بداند که حتما به وقوع می‌پیوندند. دلیل این که این قضیه تا این حد گیج کننده است این است که در واقع موج کوانتومی در فضا-زمانِ احتمالِ اتفاقات پرسه می‌زنند. احتمال اتفاقاتی که ممکن است با یکدیگر متناقض هم باشند.! به عنوان مثال وقتی شما سکه‌ای را به هوا می‌اندازید، وقتی به زمین رسید یا شیر و یا خط را نشان می‌دهد و در یک زمان هر دو روی سکه را نشان نخواهد داد. اما در سکه‌ی کوانتومی، احتمال آمدن شیر و یا احتمال آمدن خط، همواره برابر است. اما چگونه این امواج کوانتوم واقعیت‌ها را می‌سازند؟ اورت و دیگر همکارانش به دنبال جوابی بودند که تمام احتمالات موجود را در بر داشته باشد و در نهایت به ایده جهان‌های موازی دست یافتند. بر طبق این نظریه به تعداد احتمالات ممکن، جهان وجود دارد و هر یک از احتمالات در یکی از این جهان‌ها اتفاق می‌افتد. بر این اساس، وقتی سکه‌ای را بالا می‌اندازید، با توجه به این که سکه دو رو دارد پس دو دنیا مسئول نتیجه به پایین افتادن سکه هستند، در یک دنیا سکه روی شیر را نشان می‌دهد و در دنیای دیگر سکه روی خط را. جالب‌تر اینکه شما کسی هستید که در هر دو دنیا شاهد نتایج متفاوت انداختن سکه هستید! شما در همه این دنیاهای موازی حضور دارید. اما این دنیاها از وجود یکدیگر خبر ندارند و با وجود این که شما یک نفرید که در همه دنیاهای موازی‌تان حضور دارید، از یکدیگر خبر ندارید و تنها دنیایی را درک می‌کنید که در جلوی رویتان است. به طوری که اگر همه دنیاها با هم یکی شوند، همه احتمالات ممکن و همه تجربیات محتمل، یک جا قابل درک و نمایش خواهند شد! و همه نتایج با هم متفاوت خواهند بود. اما آیا واقعا این دنیاهای موازی ممکن است بر هم تاثیر بگذارند؟ بله، دنیاهای موازی بر هم تاثیر می‌گذارند. در واقع تاثیرگذاری دنیاها بر یکدیگر، یا بهتر بگویم روی هم قرار گیری دنیاها، باعث شکل گیری احتمالات جدید می‌شود. به عبارت دیگر با در کنار هم قرار گرفتن امواج کوانتومی مختلفی که هر یک از این امواج کوانتومی از دنیاهای متفاوتی هستند، ما می‌توانیم جهان جدیدی را به وجود بیاوریم. ما با ملحق شدن به یکدیگر، صحبت کردن با یکدیگر و خداحافظی کردن، گویی سکه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که روی لبه‌اش ایستاده است. این رفتارها قادرند دنیاها را در هم بریزند، به طوری که بعضی دنیاها به پایان رسیده و بعضی دیگر متولد گردند.

مشخصات کتاب: نام کتاب: فضا-زمان و فراتر از آن نویسنده: باب توبن،آلن وولف مترجم: نرگس سعیدی شاد ناشر: امید انقلاب تعداد صفحه: ۲۰۴ قیمت: ۳۵ هزار تومان (چاپ اول)
در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.