جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

قلاب/ چگونه محصولات عادت‌ساز خلق کنیم؟

قلاب/ چگونه محصولات عادت‌ساز خلق کنیم؟

کتاب «قلاب»، نوشته‌ی نیر ایال، به همت نشر آموخته به چاپ رسیده است. در کتابِ آینده‌ی نزدیک، اثر کوین کِلی، درباره‌ی پدر و مادری که گوشی هوشمند را از فرزندشان گرفته بودند، داستانی آمده که بسیار جالب است؛ فرزندشان پس از این کار، علائم قطع عضو را نشان داده. کارش به بیمارستان کشیده بود. چه چیزی اینترنت را چنین اعتیادآور کرده است؟ پاسخ: محصولات عادت‌سازی که در بستر آن فعالیت می‌کنند: گوگل، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر.

همیشه این موضوع سؤال‌برانگیز است که چگونه برنامه‌ای کاربردی مانند اینستاگرام که فقط چندین خط کد برنامه‌نویسی است، میلیاردها دلار می‌ارزد؟ منبع درآمد این برنامه‌ها چیست؟ سرمایه‌ی این برنامه‌ها چیست؟ این کتاب سرانجام به این پرسش پاسخ می‌دهد. منبع درآمدشان و همچنین سرمایه‌شان عادت‌هایی است که در کاربرانشان پرورش می‌دهند. افزون بر اینکه در طول روز اسیر این برنامه‌های کاربردی هستیم، بسیاری افراد عادت دارند هر شب پیش از خواب و هر صبح پیش از بلند شدن از رختخواب، سری به آن‌ها بزنند؛ ولی کسب‌وکارهای عادت‌ساز فقط به حوزه‌ی فناوری محدود نمی‌شوند و می‌توان آن‌ها را در همه‌جا دید. برای پیدا کردن آن‌ها کافی است به کسب‌وکارهای موفق اطرافتان دقت کنید.

نیر ایال که نویسنده و مدرس و کارآفرین امریکایی است و برای بسیاری از نشریات در زمینه‌ی روان‌شناسی و فناوری و کسب‌وکار مطلب می‌نویسد، در کتاب «قلاب» به پشت پرده‌ی محصولات عادت‌ساز می‌رود و با بیان نمونه‌ها و پژوهش‌های جالب از سازوکارهای آن‌ها پرده برمی‌دارد. ایال در این کتاب، مدل «قلاب» را معرفی می‌کند؛ فرایندی چهار مرحله‌ای شامل انگیزش، اقدام، پاداش‌های متنوع و سرمایه‌گذاری که کاربران را اسیر محصولات می‌کند.

نویسنده کسب‌وکار را مانند ماهیگیری تصور کرده است که با قلاب خود ماهی‌ها را می‌گیرد و به سمت خود می‌کشد. براساس یافته‌های پژوهشی دانشگاهی در سال ۲۰۱۱، افراد هر روز ۳۴ بار گوشی خود را بررسی می‌کنند؛ ولی خودی‌های این صنعت می‌گویند این عدد به ۱۵۰ بار در روز نزدیک‌تر است. ما گرفتار قلاب این محصولات شده‌ایم.

اگر نگوییم به استفاده از فناوری‌ها اعتیادی شدید داریم، باید بگوییم اشتیاقی مهارنشدنی در ما شکل گرفته است. این اشتیاق وسوسه‌ی دیدن اعلان پیام‌هاست.

عادت‌سازی برای بقای بسیاری از محصولات ضروری است. از آنجا که چیزهای بی‌شماری برای جلب‌توجهمان به هم رقابت می‌کنند، شرکت‌ها برای اینکه در ذهن کاربرانشان مفید و کاربردی باقی بمانند، کم‌‌کم دارند در به‌کارگیری روش‌های تازه استاد می‌شوند. دیگر جمع‌کردن میلیون‌ها کاربر کافی نیست. شرکت‌ها هر روز بیشتر به این واقعیت پی می‌برند که ارزش اقتصادی‌شان تابع قدرت عادت‌هایی است که پرورش می‌‌دهند. برای اینکه بتوانند وفاداری کاربران را به دست آورند و محصولی خلق کنند که پیوسته به کار گرفته شود، نه‌تنها باید پی ببرند چه چیزی کاربران را وادار به کلیک‌کردن می‌کند، بلکه باید به انگیزه‌ی پشت رفتار آن‌ها هم پی ببرند.

با اینکه برخی شرکت‌ها تازه متوجه این واقعیت شده‌اند، بسیاری دیگر همین حالا هم از آن بهره می‌برند. شرکت‌هایی که در این کتاب مدنظر قرار گرفته‌اند، با استادشدن در طراحی محصولات عادت‌ساز، کالاهایشان را به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مشتریانشان تبدیل کرده‌اند.

قسمتی از کتاب قلاب:

گوگل محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی جهان، نخستین موتور جست‌وجوی بازار نبود. هنگامی‌که در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ آغاز به کار کرد، رقبایی مانند یاهو، لایکس، آلتاویستا و اکسایت داشت. گوگل چگونه در این صنعت چندمیلیارددلاری در صدر ایستاد؟

نخست اینکه، الگوریتم رتبه‌بندی صفحات گوگل اثبات کرد که راهی کارآمدتر برای ایندکس‌کردن وب است. گوگل با رده‌بندی صفحات بر این اساس که سایت‌های دیگر چه اندازه به آن‌ها لینک می‌دهند، مربوط‌بودن نتایج جست‌وجو را بهبود بخشید. در مقایسه با ابزارهای جست‌وجویی که بر پایه‌ی فهرست‌ها هستند، مانند یاهو، گوگل توانست صرفه‌جویی زمانی بسیاری برای کاربران فراهم کند. افزون بر این، گوگل موتورهای جست‌وجوی دیگر را هم که به محتوای نامربوط آلوده و پر از تبلیغات بودند، شکست داد.

از زمان پیدایش گوگل، صفحه‌ی اصلی‌اش صفحه‌اش تمیز و ساده بود و صفحات نتایج جست‌وجویش فقط روی کارآمدی عمل جست‌وجو و دستیابی به نتایج مربوط تمرکز داشت. به بیان ساده، گوگل زمان و میزان تلاش شناختی لازم را برای پیداکردن چیزی که کاربران به دنبالش بودند، کاهش داد.

این شرکت با پیدا کردن راه‌های جدید برای برداشتن همه‌ی موانع موجود بر سر راه کاربر، حالا هر اندازه هم که این موانع سطحی باشند، به بهبود پیوسته‌ی موتور جست‌وجوی خود ادامه می‌دهد.

با اینکه صفحه‌ی اصلی گوگل به‌طرز چشمگیری دست‌نخورده مانده است، اکنون انواع و اقسام ابزارها را برای ساده‌تر و سریع‌ترکردن جست‌وجو در دسترس گذاشته است؛ مانند اصلاح خودکار دیکته‌ی واژگان و پیش‌بینی آن‌ها هنگام تایپ. هدف از تلاش‌های گوگل این است که جست‌وجو تا جای ممکن ساده شود تا کاربران باز هم به آن مراجعه کنند.

قلاب را صدف حکیمی‌زاده ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۰۰ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم و قیمت ۹۸ هزار تومان چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب قلاب   

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.