جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

فمینیسم معاصر/ نوعی بدفهمی یا تفکرِ برابری خواهانه؟

فمینیسم معاصر/ نوعی بدفهمی یا تفکرِ برابری خواهانه؟ کتاب فمینیسم معاصر اثر جانیس مک لاوگلین به همت نشر گل آذین به چاپ رسیده است. تفکر فمینیسم همواره با نوعی کژفهمی یا بدفهمی روبرو بوده است. گروهی تفکر فمینیستی را مغایر با ارزش‌های اخلاقی، دینی و عرفی می‌دانند و گروهی تلاش کرده‌اند تا آن را به هر شکل ممکن با باورهای اخلاقی و دینی پیوند بزنند و حتی از فمینیسم اسلامی سخن به میان آورند. در هر دوسوی این دو طیف نوعی یکسونگری و تعصب دیده می‌شود. در واقع اگر چه تمام باورهای فمینیستی به نوعی قابل نقد هستند اما فصل مشترک همه آن‌ها تلاش برای احقاق حقوق از دست رفته زنان در طول تاریخ از گذشته تاکنون بوده است. در اینکه در طول تاریخ حاکمیت مردانه همواره به زنان به عنوان افرادی فرودست نگریسته است تردیدی وجود ندارد و این واقعیت اتفاقا در کشورهای غربی به مراتب بیش از سایر کشورها قابل تحلیل و بررسی است. حتی تا قرون گذشته در بسیاری از کشورها زنان از حق رای محروم بودند و به علت وجود فرهنگ غالب مردانه، قادر به دستیابی به مشاغل مدیریتی و در سطوح بالای اجتماعی نبودند. در کنار این مسائل، برخی ویژگی‌های زیست‌شناختی و جسمانی زنان همواره به عنوان نقاط ضعف مهم مطرح می‌شده، تا جایی که برخی از نظرات به ناتوانی زنان در مدیریت و غلبه عاطفه بر احساس در آنها متمرکز شده است. جامعه‌شناسان نیز در این زمینه دارای نظریات مختلفی بوده و هستند. تالکوت پارسونز معتقد بود اصولا زنان برای انجام امور خانه و بچه‌داری مناسب هستند و مردان باید در عرصه عمومی فعال باشند. در مقابل آنتونی گیدنز بر این اعتقاد است که زنان مانند مردان نقش مهمی در حیات خانوادگی و اجتماعی دارند و باید با برداشتن موانع، این گروه را قادر ساخت تا در فرآیند توسعه جوامع نقش فعال خود را ایفا نمایند.

فمینیسمجانیس مک لاوگلین

در دنیای امروز بن‌مایه‌های تفکر فمینیستی همچنان مورد بحث است. برخی از استدلال‌های فمینیست‌ها را می‌توان منطقی دانست اما گرایش‌های خاص فمینیستی به ویژه فمینیسم رادیکال دچار نوعی تعصب در برخورد با تفاوت‌های زن و مرد و رفتارهای زنانه و مردانه شده‌اند و رابطه بین جنس و جنسیت را با چالش‌های جدی روبرو کرده‌اند. در کتاب حاضر نظریات گوناگون فمینیستی به خوبی مورد تحلیل و بررسی و نقد قرار گرفته است. می‌توان گفت جنیس مک لاوگلین با نگاهی منصفانه و علمی و بدون قضاوت ارزشی، فمینیسم معاصر را به خواننده کتاب معرفی نموده است.

در بخشی از کتاب فمینیسم معاصر می‌خوانیم:

آیا فمینیسم به عنوان یک جنبش اصلاح‌گرا هنوز مطرح است؟ در حالی که برخی پیشنهاد می‌دهند که ارجاع این تفکر به جنبش خاص-زن- باید دگرگون شود؟ آیا نظریه‌ی فمینیستی می‌تواند ایده‌های تفاوت‌های چندگانه و سیالیت هویت را بپذیرد و همچنان هدف روشنی را حفظ کند؟ آیا این ایده‌های جدید صرفا پریشانی، شک و یک دیگریِ بی اهمیت را مطرح می‌کنند؟ برای اغلب فمینیست‌ها متازعه درباره‌ی تفاوت و مشارکت فمینیسم فاقد هرگونه فرضیه‌ی عملی و نوعی روزمرگی در آن است. در عوض فمینیسم به باطن اختلاف جزئی استدلال فلسفی و غیر جدی گرفتن متن نگاه می‌کند. در پرتو این، همواره دعوتی برای بازگشت به فمینیسم واقعی و سیاست موج دوم وجود داشته است. در منازعات فمینیسم، همچون هرجای دیگری تقدیس مادی و پراکندگی افکار و ایده‌های معاصر، اکنون فضا را با نوشته‌های مشکوک‌تری که ارزش و منافع این جهت‌های جدید را زیر سوال می‌برند مطرح می‌شوند. البته چندان تازگی ندارد که یک هویت پایدار و مورد توافق برای فمینیسم وجود ندارد.

فمینیسم

فمینیسم معاصر-نظریه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی،اجتماعی-را سعید صدرالاشرافی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۹۸ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۴۵ هزار تومان چاپ و روانه کتابفروشی‌ها شده است. واحد خبرگزاری موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات
در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.