جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

شهامت نه گفتن/ چگونه دست از تلاش برای جلب رضایت دیگران برداریم؟

شهامت نه گفتن/ چگونه دست از تلاش برای جلب رضایت دیگران برداریم؟

کتاب «شهامت نه گفتن»، نوشته‌ی متیو بیکر، به همت نشر دانژه به چاپ رسیده است. همه‌ی ما انسان‌ها تمایل داریم که دوست داشته شویم و مورد تأیید و پذیرش دیگران قرار بگیریم. علاقه و توجه دیگران، در ما حس تعلق را زنده می‌کند که یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسانی است؛ اما باید این نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشیم که «تمایل به دوست داشته شدن» با «محتاج دوست داشته شدن» متفاوت است. اولی نشانه‌ی سلامت روان است و دومی عامل افسردگی و ناامیدی؛ زیرا نمی‌توانیم دیگران را مجبور کنیم تا تأییدمان کنند و دوستمان داشته باشند. بنابراین برای راضی نگه‌داشتن دیگران هر کاری انجام می‌دهیم و برای کمک به آن‌ها همیشه آماده و در دسترس هستیم. به عبارتی به خواسته‌های دیگران بیشتر از نیازها و خواسته‌های خودمان اهمیت می‌دهیم و اگر به‌طور مداوم این کار را انجام دهیم، از پا درمی‌آییم و به‌تدریج هویت خود را گم می‌کنیم. در نتیجه، پس از مدتی احساس افسردگی، شکست و ناامیدی را تجربه خواهیم کرد.

از طرفی، در گذشته با زندگی در قبیله و طایفه، از یکدیگر مراقبت می‌کردیم. بنابراین امنیت در جمع به وجود می‌آمد و این نوع از زندگی به ما امکان بقا می‌داد. امروزه که دیگر قبیله‌ای وجود ندارد نیز برای حفظ بقا و امنیتمان تلاش زیادی می‌کنیم و دوست داریم که حس تعلق را تجربه کنیم. به همین دلیل، در طول زندگی از الگوهای رفتاری خاصی پیروی می‌کنیم و تلاش برای جلب رضایت دیگران یکی از همان الگوهای رفتاری است که از ترس تنها ماندن از خود نشان می‌دهیم که البته این رفتار فقط در کوتاه‌مدت می‌تواند مفید واقع شود. شکستن این الگوهای رفتاری بسیار سخت است و یک‌شبه از بین نمی‌روند؛ اما با تلاش و صبوری قابل تغییرند. پس همواره به خود یادآوری کنیم تنها زمانی از احترام و تأیید دیگران برخوردار می‌شویم که با خود مشفقانه‌تر رفتار کنیم و خواسته‌ها و ارزش‌های زندگی‌مان را در اولویت قرار دهیم.

این اثر که در سال ۲۰۲۰ توسط متیو بیکر، مشاور حرفه‌ای و بنیان‌گذار مدرسه‌ی افسردگی به چاپ رسیده، در ۴ گام اساسی، با ارائه‌ی راهکارهای کاربردی کمک می‌کند تا بتوانیم دست از تلاش برای جلب رضایت و خشنودی دیگران برداریم و با تعیین و اجرای حدومرزهایی، براساس خواسته‌ها و ارزش‌های خودمان زندگی کنیم و از احساس ناتوان‌‌کننده‌ی افسردگی رهایی یابیم. این گام‌ها عبارت‌اند از:

۱-درک چرایی، چگونگی و مزایای تلاش برای جلب رضایت دیگران.

۲-تسکین ناراحتی و رنج ناشی از «نه گفتن» به خواسته‌های دیگران.

۳-غلبه بر افکار منفی.

۴-اجرایی کردن حدومرزها.

قسمتی از کتاب شهامت نه گفتن:

اگر عادت دارید به همه‌ی درخواست‌ها «بله» بگویید، ممکن است در ابتدا از «نه گفتن» احساس گناه کنید. بنابراین این جمله‌ی تأکیدی، یادآوری می‌کند که چرا گاهی‌اوقات با درخواست‌های دیگران مخالفت می‌کنید. این نکته را نیز یادآوری می‌کند که داشتن احساس گناه بیجاست و ضرورتی ندارد.

شما نیز مثل همه‌ی مردم دنیا، زمان و منابع محدودی دارید؛ بنابراین وظیفه ندارید و نمی‌توانید که همواره در خدمت دیگران باشید و از آنجایی که انجام این کار، واقع‌بینانه نیست اگر بخواهید خودتان را براساس آن قضاوت کنید متأسفانه احساس ناکامی خواهید کرد و در نتیجه، عزت‌نفستان کاهش می‌یابد و از تلاش دائمی برای خدمت به دیگران، احساس خستگی می‌کنید و سلامت روانتان به‌طور جدی آسیب می‌بیند. به جای آن سعی کنید با این جمله‌ی تأکیدی به خودتان یادآوری کنید و بپذیرید که نمی‌توانید همواره در خدمت دیگران باشید. در این صورت هیچ ایرادی به شما وارد نخواهد شد.

فرض کنید در شرایطی که تحت فشار مالی هستید یکی از دوستانتان نیز بابت قرض گرفتن مبلغی، شما را تحت فشار بیشتری بگذارد. البته در شرایطی که هنوز قرض قبلی‌اش را پس نداده است! در چنین حالتی، به جای اینکه به دلیل «نه گفتن» خودتان را دوست بد، خودخواه و غیرحمایت‌گری بدانید از خودتان بپرسید این فشار برای گرفتن پول بیشتر، بیانگر چه چیزی در اوست؟

پرسیدن این سؤال، ممکن است به نتایج زیر منتج شود:

اینکه شخصی از من در شرایط فشار مالی انتظار داشته باشد مبلغی به او قرض دهم درحالی‌که هنوز قرض قبلی‌اش را پس نداده است، غیرمنطقی است. به‌علاوه سعی او در تحت ‌فشار قرار دادن من و اعتراض به رد کردن درخواستش، بیانگر این است که هیچ توجهی به احساسات، شرایط، امنیت مالی و حدومرزهایم ندارد. این رفتارها بیانگر خودخواهی اوست. بنابراین این‌گونه افراد شایسته‌ی دوستی و حمایت‌های من نیستند و درواقع آن شخصی که باید ناراحت شود من هستم نه او. چون در این مسیر من را درک نکرد و تنها گذاشت.

شهامت نه گفتن را آزیتا جویباری ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۹۷ صفحه رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۴۲ هزار تومان عرضه شده است.

خرید کتاب شهامت نه گفتن   

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.