جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

روایت داستان برای فتوژورنالیست‌ها/ تکنیک‌های عکاسی مستند و گزارشی

روایت داستان برای فتوژورنالیست‌ها/ تکنیک‌های عکاسی مستند و گزارشی

کتاب «روایت داستان برای فتوژورنالیست‌ها»، نوشته‌ی انزو دال ورمه، به همت نشر پیله به چاپ رسیده است. این کتاب به ساده‌ترین زبان توسط عکاس و فتوژورنالیست تحسین‌شده جهانی انزو دال ورمه نگاشته شده است. این عکاس ایتالیایی که در زمینه عکاسی مطبوعاتی و گزارشی تجربه عملی و دانش نظری دارد و برگزارکننده ورکشاپ‌های تخصصی در این زمینه است تجربیات عملی خود را به کمک این کتاب و با ادبیات روزمره در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان به عکاسی مستند و گزارشگری با تأکید بر روایتگری در مجموعه عکس قرار می‌دهد.

از ویژگی‌های این کتاب در قیاس با کتب مشابهی که در حوزه‌ی عکاسی مستند و مطبوعاتی تألیف و ترجمه شده این است که نویسنده‌ی این کتاب به‌صورت عملی و حرفه‌ای به این حرفه و در سطح بین‌المللی مشغول بوده و برخلاف برخی نویسندگان که فقط دارای دانشی در حوزه‌ی نظری هستند و مقالاتشان ممکن است تنها بر دانش نظری خواننده بیفزاید، با تکیه بر تجربه‌ی عملی خود به موارد و نکاتی می‌پردازد که شاید در کتب مربوطه مشابه کمتر شاهد آن باشیم.

عکاسی مستند یک اصطلاح جامع است که طیف وسیعی از رویکردها را در بر می‌گیرد، بااین‌حال این اصطلاح معمولاً به نوعی از عکاسی اطلاق می‌شود که لحظه‌ای واقعی را به تصویر می‌کشد و پیامی پیرامون جهان می‌رساند. عکاسِ مستند رخدادهای پیرامونش را به‌صورتی بی‌طرفانه به ثبت می‌رساند طوری که عکسش واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راست‌گو باشد.

تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی به حساب می‌آید و باید نمایش صریح و دقیق از افراد، مکان‌ها، اشیاء و... ارائه دهد و اغلب در گزارشگری استفاده می‌شود. ارائه‌ی عکس مستند می‌تواند به صورت تک‌عکس یا مجموعه عکس باشد.

در عکاسی مستند هیچ‌گونه پز، به معنای ایجاد حالت غیرواقعی برای سوژه نداریم. گرچه عکاس تلاش می‌کند که محسنات زیبایی‌شناسانه و هنری مانند ترکیب‌بندی را در عکس‌هایش به کار گیرد اما برای او ثبت واقعیت به همان شکلی که هست در اولویت است و نباید زیباسازی غیرواقعی انجام دهد. ازاین‌رو عکاسی مستند بیشتر به منظور ارائه واقعیت موجود و با هدف تحولات سیاسی و اجتماعی بهره‌برداری می‌شود.

در این نوع عکاسی، تصویر نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات یک وضعیت خاص برعهده دارد. اگرچه بنا به باور پذیرفته‌شده، عکاسی مستند باید در رویداد مقابل دوربین کمترین دخالت را داشته باشد، گویی که عکاسی پشت دوربین نبوده است، اما با وجود چنین محدودیتی، عکاسان مستند، با رویکردهایی خاص، چنان عمل کرده‌اند که از یک‌سو کمترین دخالت را در تغییر چگونگی ثبت رخداد داشته‌اند و از سوی دیگر سبک شخصی‌شان در عکس محسوس بوده است. (مانند هانری کارتیه برسون، الیوت اردیت و...)

قسمتی از کتاب روایت داستان برای فتوژورنالیست‌ها:

شما از قبل می‌دانید که اشتیاق شما برای موضوعی که آن را پوشش می‌دهید نیاز به پشتیبانی چشمی قوی، احساس نور و ترکیب‌بندی و ظرفیت به‌کارگیری تکنیک‌هایی با سرعت و انعطاف دارد. خب حالا چی؟ دیدگاه منحصربه‌فرد شما ارزش افزوده‌ای است که آن را می‌فروشید، بنابراین از بیان آن مطمئن شوید. البته که شما می‌توانید تمام عکس‌های گزارش خود را با تقلید از روش مجله‌ای که برایش کار می‌کنید بگیرید، اما این به آن معناست که اجازه دهید خلاقیت‌تان بخشکد. یادتان باشد که بازار چه می‌خواهد و بگذارید دوربینتان از راهنمایی بینشتان برخوردار باشد. درباره چه چیزی کنجکاوید ؟ چه اشکال و کنتراست‌هایی توجه شما را به خود جلب می‎کند؟ در برابر صحنه‌ای که می‌خواهید در تصویرتان ثبت کنید چه احساسی دارید؟ آیا وضعیتی است که نگاه عکاسانه‌ی شما را به خود جذب کند؟ آن را دنبال کنید. یک راه ساده برای داشتن نگاهی نو به جهان، تصور این است که شما طفلی بدون هیچ خاطره از رویداد مشابه، هیچ گذشته و هیچ چمدانی هستید. اگر قادر به انجام این کار هستید، متوجه بسیاری از جزئیاتی که قبلاً از دست می‌دادید خواهید شد؛ زیرا ما به نادیده‌گرفتن آنچه از قبل می‌شناسیم و دیده‌ایم تمایل داریم. از سوی دیگر، شما آن‌قدر بزرگسال هستید که بتوانید تشخیص دهید چه چیز امکان انتشار دارد و چه چیز ممکن است نامناسب تشخیص داده شود و البته، چیزی مانع شما از قدری عکاسی تجاری نخواهد شد -یا شات دیگری به مشتری خود نخواهید داد اما از خلق آن لذت خواهید برد. هرگاه با لنزتان نشانه می‌گیرید، حواستان باشد که چه چیزی را قاب‌بندی یا برجسته می‌کنید. همان چیزها در همان مکان را می‌توان به روش‌هایی بسیار گوناگون در گزارش آورد. شما آن کسی هستید که انتخاب می‌کند و تصمیم می‌گیرد که چه چیزی را روی میز ادیتور بگذارد؛ اما آگاهی کامل شما از اینکه در آن میان چه چیز را باید انتخاب کنید بسیار مهم است. این آگاهی در یک ذهن باز و با نگرشی کنجکاوانه بهترین رشد را خواهد داشت. خود را برای مشاهده‌ی واقعیت از زوایای مختلف تربیت کنید: راهبی که مثل یک گاوچران سیگار می‌کشد و به ناگاه از مقابل شما می‌گذرد می‌تواند سوژه‌ی جذابی باشد. در مواقع دیگر، عناصر خیلی ظریف‌ترند. اگر ذهن شما مشغول پویش پیرامونتان برای یافتن چیزی خاص که از قبل تصور کرده‌اید باشد، ممکن است بسیاری چیزها از شما عبور کنند. ذهن انتخاب‌گر برای زمانی که بر یک موضوع متمرکز شده‌اید خوب است، اما نباید قدرت پذیرش را فدای گزینش کنید. هرچه بیشتر بگیرید، انتخاب نهایی آگاهانه‌تری خواهید داشت. 

روایت داستان برای فتوژورنالیست‌ها را سهیل ارجمند ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۱۴۴ صفحه‌ی رحلی با جلد نرم و قیمت ۱۰۵ هزار تومان چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب روایت داستان برای فتوژورنالیست‌ها

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.