جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

راهنمای تئوری انتخاب برای شادکامی/ کلیدهای شادکامی

راهنمای تئوری انتخاب برای شادکامی/ کلیدهای شادکامی

کتاب «راهنمای تئوری انتخاب برای شادکامی»، نوشته‌ی کارلین گلسر، به همت انتشارات سایه‌سخن به چاپ رسیده است. شادکامی چیست؟ هرکدام از ما تصویری از شادکامی داریم؛ گاه آن تصویر با تصویر بقیه‌ی مردم از شادکامی جور درنمی‌آید. گاهی می‌خواهیم کاری کنیم که به خودیِ خود ارزشمند باشد، حتی اگر برای آن کار رضایت شخصی خود را فدا کنیم. بعضی از ما آدم‌ها ذاتاً این‌طوری‌ایم. لازم نیست دست به انتخاب بزنیم. زندگی‌مان به‌طور طبیعی حول پرورش این قریحه‌ی ذاتی شکل گرفته است. نیازی به قربانی کردن چیزی نیست تا به شادکامی برسیم.

شادکامی گاهی در خوردن یک بستنی وانیلی است، گاهی بیست‌وچهارمین جشن تولد ماست که مادرمان یک کیک بستنی بزرگ خریده است. گاهی شادکامی همان اولین‌باری است که بارش برف را دیده و با آن آدم‌برفی درست کرده‌ایم. گاهی اولین‌باری است که ماهیگیری می‌کنیم. گاهی هم به دنیا آوردن یک فرزند سالم است و گاهی شادکامیِ پیدا کردن تاکسی در یک روز بارانی است.

برخی از بزرگان در رابطه با شادکامی به نکات مهمی اشاره دارند:

آرتور شوپنهاور می‌گوید: شادکامی نسبی از سه منبع سرچشمه گرفته: آنچه هستی، آنچه داری و آنچه در چشم مردم جلوه می‌کنی. او معتقد است که باید فقط بر آنچه هستی تمرکز کنیم، چون دوتای دیگر از کنترل ما خارج است و هر دو از ما گرفته می‌شوند.

مارتین سلیگمن می‌گوید: شادکامی مدارِ مقدس علم است. بسیاری از مردم جهان به زبان می‌آورند که به دنبال شادکامی‌اند. ضمن اینکه افراد شادکام با دیگران تفاوت‌های اساسی دارند. تأکید وی بیشتر روی سه واژه‌ی شادی، عشق و مسئولیت‌پذیری است و بر این باور است که ۶۴درصد شادکامی ما در رابطه‌هایمان نهفته است. مردمی که نمی‌توانند شادکامی را در روابط خود تجربه کنند، به دنبال عوامل بیرونی سرگردان‌اند.

ویلیام گلسر، خالق تئوری انتخاب، شادکامی را به چهار مؤلفه ربط می‌دهد که عبارت‌اند از:

۱- سبکی از یک زندگی شادکام و رضایت‌بخش.

۲- خوب کنار آمدن با اطرافیان و عزیزان (داشتن یک رابطه درست و معنی‌دار)

۳- داشتن یک پروژه ارزشمند در زندگی که هر روز صبح به‌خاطر آن از رختخواب بیرون بزنیم.

۴- برای تحقق موارد ذکرشده هیچ هزینه‌ای بر دوش اطرافیانمان نگذاریم.

به‌طور‌کلی، در تعریف شادکامی می‌توان گفت: میزان رضایت ما از زندگی به علاوه‌ی میزان احساس خوبی که در زندگی روزمره تجربه می‌کنیم.

کتاب شادکامی یکی از مجموعه کتاب‌های تئوری انتخاب در عمل است که کارلین گلسر آن را نگاشته است. کارلین گلسر به‌عنوان یکی از مربیان ارشد و تأثیرگذار مؤسسۀ ویلیام گلسر هجده سال در کنار همسرش ویلیام گلسر زندگی و تئوری انتخاب را تجربه کرده است. او معتقد است که گلسر چگونه شادکام بودن را به وی آموخته است، به‌طوری‌که هر روز چگونگی استفاده عملی از تئوری انتخاب را در کنار او تجربه کرده تا جایی که آن‌قدر به هم نزدیک و نزدیک‌تر شده‌اند که خود را یک روح در دو بدن احساس می‌کرده‌اند.

کارلین گلسر برای نگارش این اثر می‌دانست که داشتن رابطه‌ی سالم برای رسیدن به شادکامی شخصی امری حیاتی است؛ لذا خلاقیت خود را به‌گونه‌ای متفاوت به کار گرفت و تئوری انتخاب و شادکامی را با بیست داستان کوتاه و واقعی نشان داد. او به بیست نفر  از دوستان و همکاران و بستگانش (دختر و پسر و خواهر) که هرکدام به نوعی از مربیان یا دانش‌آموختگان مؤسسه گلسر هستند، پیشنهاد داد تا طی داستانی نشان دهند شادکامی برایشان چه معنایی دارد و چگونه تجربیات شخصی آن‌ها به شادکامی گره خورده است؟ این افراد به‌خوبی از عهده این کار برآمدند.

کارلین گلسر این داستان‌ها را به‌طوری با تئوری انتخاب درآمیخت که خواننده شادکامی را به‌طور ملموس و عینی تجربه کند. همان‌طور که ویلیام گلسر در تمامی آثار خود همواره به چند مفهوم برجسته‌ی این تئوری نظیر: نیازهای ژنتیک، روان‌شناسی کنترل بیرونی و درونی، تصاویر دنیای مطلوب و رفتار کلی می‌پردازد، کارلین گلسر نیز به پیروی از او تمامی این مفاهیم را وام گرفته و در هر داستان به آن‌ها پرداخته است.

قسمتی از کتاب راهنمای تئوری انتخاب برای شادکامی:

شادکامی در میانِ مردم معانی مختلفی دارد. شادکامی رابطه‌ی تنگاتنگی با تندرستی، روابط خوب خانوادگی و در اکثر موارد توانایی فرد در کنار آمدن با دشواری‌ها دارد. شادکامی با وقایعی چون تولد فرزند، گوش دادن به یک موسیقی عالی یا بوییدن گل شب‌بو در یک شب تابستانی در ارتباط است. شادکامی به بوسیدن نوه، جست‌وخیز و نشاط یک توله‌سگ و از همه بهتر، عشق و حمایت یک خانواده‌ی فوق‌العاده گفته می‌شود. برای من، اعتماد کردن، همراهی عاشقانه و احترام‌گذاشتن به همسر عزیزم از همه‌چیز مهم‌تر است.

گاه ساده‌ترین تجربیات‌تان شما را با منبع شخصی شادکامی ارتباط می‌دهد. اِوِرن در تعریف خود از شادکامی، هیچ حرفی از پول یا قدرت نمی‌زند. معلوم است که او نه فقط به دنبال ارضا کردن نیاز خود به عشق و وابستگی است، بلکه نیاز شدیدی هم دارد که عشق خود را نثار اطرافیانش کند.

اورن جزء آن دسته از موجودات نادر و خوشبختی است که در محیطی سرشار از گذشت و عشق متولد شده است. این را می‌توان از چهره و لحن گرم و دلپذیر او خواند. در مقابل، او اغلب در معرضِ عشق و محبت تمام کسانی قرار دارد که او را می‌شناسد. او عین شادکامی است.

در تئوری انتخاب، ما به مردم می‌آموزیم که اگر می‌خواهند زمان‌های بیشتری شادکام باشند، همواره به این پرسش ساده پاسخ دهند که اگر این حرف را بزنم یا آن کار را بکنم، مثل اورن، فاصله‌ام با کسانی که دوست دارم در زندگی‌ام باشند، کمتر می‌شود یا از یکدیگر دور می‌شویم؟ انسان‌های شادکام مثل اورن همیشه انتخاب می‌کنند کاری را انجام دهند که روابطشان را با افراد مهم زندگی‌شان حفظ می‌کند و آن‌ها را به یکدیگر متصل نگه می‌دارد.

راهنمای تئوری انتخاب برای شادکامی را سعید مادح‌خاکسار و حسن ملکیان به اتفاق ترجمه کرده‌اند و کتاب حاضر در ۱۶۰ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۴۶ هزار تومان عرضه شده است.

خرید کتاب راهنمای تئوری انتخاب برای شادکامی         

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.