جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

در اهمیت پرسیدن/ از سؤال کردن نترسید و آنچه می‌خواهید به دست بیاورید

در اهمیت پرسیدن/ از سؤال کردن نترسید و آنچه می‌خواهید به دست بیاورید

کتاب «در اهمیت پرسیدن»، نوشته‌ی الکساندرا کارتر، به همت نشر مون به چاپ رسیده است. در جهانی مادی‌گرا که بخش بزرگی از کارهایمان را براساس واکنش به دیگران یا تمرکز بر آن‌ها انجام می‌دهیم، سؤال کردن از خودمان شاید غیرعادی به نظر برسد. خیلی از ما در تمام شغل‌ها، یاد گرفته‌ایم مهارت مذاکره و رهبری به توانایی صحبت کردن برمی‌گردد یا حتی چیزی فراتر از توانایی صحبت کردن. اینکه مذاکره‌ی موفق یعنی جواب همه‌ی سؤال‌ها را بدانی.

حالا اینکه «از خودمان سؤال کنیم»، چه ارتباطی با مذاکره و پیشبرد موفق روابط دارد؟ آن‌طور که معلوم است ربط زیادی دارد. روان‌شناس سازمانی، دکتر تاشا یوریک، در تحقیقات اخیرش، متوجه شده میان خودآگاهی و رهبری مؤثر، که مهارت مذاکره هم بخشی از آن است، ارتباط واضح و آشکاری وجود دارد. البته همه‌ی خودآگاهی‌ها یکسان و برابر نیستند. درواقع دو نوع خودآگاهی متفاوت وجود دارد: درونی و بیرونی. خودآگاهی درونی همان توانایی ماست برای رفتن به اعماق وجودمان و دیدن خود حقیقی‌مان: اولویت‌ها، نیازها، احساسات، اهداف، نقاط قوت و ضعف‌هایمان. خودآگاهی بیرونی توانایی‌مان در ارزیابی و وارسی این قضیه است که در چشم دیگران چطور فردی هستیم. به نظرتان بیشترمان کدام‌یک از این خودآگاهی‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم؟ وقتی به قیمت آسیب زدن به شناخت حقیقی خودمان، روی این موضوع تمرکز می‌کنیم که در چشم دیگران چطور دیده می‌شویم، به عبارت دیگر، وقتی خودآگاهی بیرونی برتر و خودآگاهی درونی کم‌ارزش‌تری داریم، به احتمال خیلی زیاد تصمیماتی می‌گیریم که با ارزش‌ها و اولویت‌هایمان همخوانی ندارند.

یکی از بیهوده‌ترین سؤالاتی که مردم در زمان رسیدن به دورنمایی از خودشان مطرح می‌کنند این است: چرا؛ مثلاً «چرا اون بحث و مذاکره این‌قدر بد پیش رفت؟»، «چرا نمی‌تونم توی هیچ‌کدوم از بحث‌هام برنده بشم؟» چرا سؤالی است که وقتی می‌خواهیم تقصیر را گردن کسی بیندازیم، حالا یا خودمان یا دیگران، دوست داریم از آن استفاده کنیم. این تحقیق نشان می‌دهد مطرح کردن سؤال چرا از خودمان ما را در حالت خودتوجیهی قرار می‌دهد و به سمت جواب‌هایی تحریف‌شده و حق‌به‌جانب سوق می‌دهد. نویسنده می‌گوید: «این اتفاق آن‌چنان گسترده و فراگیر است که همه‌جا آن را دیده‌ام؛ اغلب هم با نتایج به‌شدت مخربی همراه است. روزهای بعد از تیراندازی دسته‌جمعی لاس‌وگاس در سال ۲۰۱۷، وقتی مردی با سلاح تهاجمی‌اش از داخل یکی از سوئیت‌های هتل مندَلی‌بِی بیش از پنجاه نفر را کشت، روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز را برداشتم و مطلبی را که به دنبال این مصیبت نوشته شده بود خواندم: «چرا» سؤالی بود که سنگین‌ترین سایه را روی کشورمان انداخته بود.»

نویسنده‌ی این کتاب ادامه می‌دهد: «وقتی از خودمان یا دیگران چرا می‌پرسیم، به جواب‌هایی حق‌به‌جانب و نادرست می‌رسیم. من در عوض ترجیح می‌دهم سؤالاتی را مطرح کنم که با چه چیزی شروع می‌شوند. مثلاً، به جای آنکه بپرسم: «چرا اون کار رو کردم؟» احتمالاً می‌پرسم: «چی از اون تصمیم عایدم شد؟» طرف‌های مذاکره‌ای که از خودشان سؤالات چه چیزی می‌پرسند، به درجات بالاتری از خودآگاهی درونی می‌رسند، در نتیجه آن‌ها را به نتایج کاری و ارتباطی بهتری سوق می‌دهد.

قسمتی از کتاب در اهمیت پرسیدن:

گوش کردن مهارتی ابتدایی برای مذاکره است؛ شاید حتی مهم‌ترین باشد و چون برای مذاکره‌ای خوب بسیار ابتدایی و بنیادی است، شاید فکر کنید فقط برای دانشجویان دوره‌ی کارشناسی یا افرادی است که در مذاکره کردن تجربه‌ای ندارند؛ اما این‌طور نیست.

ماهرترین مذاکره‌کننده‌ها آن‌هایی‌اند که بهتر از همه گوش می‌کنند. تحقیقاتی که روی نظریه‌ی بازی‌ها شده، که درواقع مطالعه‌ی تصمیم‌گیری استراتژیک است، نشان می‌دهد بی‌اطلاعی یا نداشتن استراتژی فکری، می‌تواند نتیجه‌ی نداشتنِ ارتباط صمیمانه‌ای باشد که روی تجربه‌ی طرف مقابل تمرکز دارد. تحقیقات نشان می‌دهد شنوندگان همدل و عاطفی نه‌تنها ارتباط بهتری با آدم‌های مقابلشان برقرار می‌کنند، بلکه میزان اطلاعاتی را که از گفت‌وگویشان به دست می‌آورند و در اختیارشان قرار می‌گیرد به حداکثر می‌رسانند. بخش پنجره‌ی این کتاب تجهیزتان می‌کند تا شما هم چنین کاری کنید. از حالا به بعد، باید در مذاکره‌های روزمره‌تان، سطح بالایی از گوش کردن را اعمال کنید.

در اهمیت پرسیدن را عاطفه حاجی آقایی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۲۴ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم و قیمت ۹۹ هزار تومان چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب در اهمیت پرسیدن

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.