جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

دراکولا اثر برام استوکر/ مخوف، خواندنی

دراکولا اثر برام استوکر/ مخوف، خواندنی کتاب «دراکولا» اثر جاودانه‌ی برام استوکر، به همت نشر انتشارات برج به چاپ رسیده است. همه‌ی خون‌آشام‌های متأخر از زیر شنل سرخ و سیاه کنت دراکولا بیرون آمدند و هرگز صاحب سایه‌ای مخوف‌تر از او نشدند. برام استوکر صد و بیست سال پس از انتشار «دراکولا»، همچنان یکی از چهره‌های شاخص ادبیات گوتیک و خالق تکان دهنده‌ترین رمان این سبک است. کنت دراکولا اشراف‌زاده‌ی تنها و مرموزی است که همه‌ی اطرافیانش را از دست داده و می‌تواند شر و نیروهای اهریمنی را از مرزهای قصری در بلندای کوه‌های کارپات به سرزمین‌های دوردست بفرستد. ترسیم همه‌ی این شرهای عالم‌گیر از خلال یادداشت‌ها و نامه‌های وکیلی رخ می‌نماید که یکی از راویان این شر مسلم است: دفترچه‌ی خاطرات جاناتان هارکر. لتی رانسلی، منتقد ادبی گاردین، در توصیف این رمان می‌نویسد: «دراکولا تأملی غریب و رازآلود در باب دغدغه‌های زمان خود است. استوکر فولکور و افسانه را با خردگرایی علمی و روان‌پزشکی و انسان‌شناسی در هم می‌آمیزد. برام استوکر نویسنده‌ای ایرلندی و خالق رمان‌ها و داستان‌های کوتاه بسیاری است. زندگی وی تا نوجوانی، درگیر بیماری‌ای بود که سبب شد چند سال از عمر خود را در رختخواب بگذراند. تجربیات دوران نقاهت تأثیر ارزشمندی در زندگی وی بر جای نهاد. استوکر رمان‌های بسیاری نوشته است؛ اما مشهورترین داستان او، دراکولاست که به‌سبب حضور خون‌آشامی به نام کنت دراکولا بر سر زبان‌ها افتاد. پیش از شروع نگارش این داستان، استوکر هشت سال از عمرش را صرف تحقیق و بررسی در فرهنگ‌های اروپا و خواندن افسانه‌های مربوط به خون‌آشامان کرده بود. «دراکولا» رمان بخش‌بندی شده‌ای است که به‌صورت خاطرات ثبت شده، تلگراف‌ها و نامه‌های ارسال‌شده بین افراد نگاشته شده است.

قسمتی از کتاب «دراکولا»:

دفتر خاطرات مینا موری هشتم اوت لوسی تمام شب بی‌قراری می‌کرد و من هم نتوانستم بخوابم. طوفان ترسناک بود و زوزه‌ی بلند آن میان لوله‌های دودکش بر تنم لرزه می‌انداخت. وزشی تند آمد که گویی صدای شلیک توپ در دوردست بود. عجیب اینجاست که لوسی با این صدا بیدار نشد، اما خودش دوبار برخاست و لباس پوشید. خوشبختانه هر دو‌بار به‌موقع بیدار شدم و بی‌آنکه از خواب بیدارش کنم، لباس‌هایش را درآوردم و دوباره او را به رختخوابش برگرداندم. این خوابگردی چیز بسیار غریبی است، چون به محض اینکه با روشی جسمانی جلوی اراده‌اش گرفته می‌شود، نیتش، اگر نیتی داشته باشد، از بین می‌رود و او کم و بیش به روال عادی زندگی‌اش برمی‌گردد. هر دو صبح زود برخاستیم و به بندر رفتیم تا ببینیم در طول شب اتفاقی افتاده یا نه. عده‌ی اندکی بیرون بودند و با آنکه آفتاب می‌درخشید و هوا پاک و تازه بود، امواجی عظیم و عبوس که کف همچون برف روی آن‌ها جمع شده بود و به همین دلیل تیره به نظر می‌رسیدند، از دهانه‌ی باریک بندرگاه راه خود را به‌زور می‌گشودند و وارد می‌شدند؛ مانند مردی قلدر که از میان جمعیتی بگذرد. تا حدی احساس خوشحالی می‌کردم که شب قبل جاناتان در دریا نبود و در خشکی بود. اما، آه، آیا در خشکی است یا در دریا؟ کجاست و در چه حالی است؟ کم‌کم حسابی نگرانش می‌شوم. ای کاش می‌دانستم چه باید بکنم و می‌توانستم کاری کنم! دراکولا را محمود گودرزی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۴۷۰ صفحه رقعی با جلد سخت و قیمت ۶۸ هزار تومان چاپ و روانه کتابفروشی‌ها شده است.
در حال بارگزاری دیدگاه ها...
نیها 3 سال پیش
کتاب بسیار زبیاییست هرچند تا صفحه‌ی ۳۰۳ فعلاً خوندم اونقد جذاب هست که دوست ندارم ترکش کنم در یک کلمه محشره این کتاب رو به دوست داران ژاتر و جنایی و معمایی پیشنهاد میدم