جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

خبر از دید آلن دو باتن/ اندکی حقیقت در میان انبوهی از دروغ‌ها

خبر از دید آلن دو باتن/ اندکی حقیقت در میان انبوهی از دروغ‌ها کتاب "خبر" اثر آلن دوباتن به همت نشر فرمهر به چاپ رسیده است. خبر چه بر سر مغز، روان و دیدگاه ما می‌آورد؟ ما روزانه ساعت‌های زیادی را صرف سرزدن به اخبار می‌کنیم و بدون شک این خبر است که دیدگاه ما از واقعیت را شکل می‌دهد. وابستگی ما به خبر رو به فزونی است. پرداختن به خبر اولین کاری است که بعد از چشم باز کردن می‌کنیم، جالب اینکه آخرین کاری که قبل از به خواب رفتن انجام می‌دهیم نیز بررسی خبر است. با این همه تا پیش از این، به ندرت کتابی به تحلیل تاثیر خبر بر مخاطبان پرداخته است. این کتاب با نگاهی فلسفی به اخبار جاری می‌کوشد در کاربران، دیدگاهی انتقادی به شیوه‌ی تولید و مصرف خبر ایجاد کرده و نیز نشان دهد که در وضعیت آرمانی رسانه‌های خبری چگونه عملکردی باید داشته باشند. آنچه به جذابیت این کتاب می‌افزاید طیف وسیعی از اخبار است که از سیاست تا حوادث، اقتصاد تا سلبریتی‌ها، آب و هوا تا پاپاراتزی‌هاهمه و همه را پوشش می‌دهد تا پاسخی به این سوالات بیابد که "ما از خبر چه می‌خواهیم؟" و "خبر چه سودی به حال ما دارد؟" بعد از خواندن این کتاب، به هیچ وجه نگاه ما به اخبار هنرمندان، رسوایی‌های سیاسی، اخبار پیچیده‌ی اقتصادی، شرایط جوی و تصادفات نگاه سابق نخواهد بود.

خبرآلن دو باتن

در بخشی از کتاب خبر می‌خوانیم:

چرا بنگاه‌های خبری تا این حد بر سیاهی‌ها تمرکز می‌کنند؟ چرا این قدر سیاه نمایی و این میزان اندک امیدواری؟ شاید چون پیش خود فکر می‌کنند که مخاطبان‌شان ذاتا بیش از حد معصوم، ایمن و راضی از خودند و لازم است بعضی از جنبه‌های منفی واقعیت را هم روایت کنند تا انتظاراتشان از دیگران واقع بینانه شود و هر آنجا که لازم است اقدامات پیشگیرانه را لحاظ کنند. ظن قوی در اینجا این است که در غیاب رئالیسم سیاه خبر، این امکان وجود دارد که مردم به ورطه‌ی این روند خطرناک بیفتند که بر مشکلات‌شان چشم ببندند و احمقانه از خود حس رضایت پیدا کنند. بگذارید منطق این تز را لحظه‌ای کنار بگذاریم، دست کم این نگاه به ما نشان می‌دهد که بنگاه‌های خبری چگونه محتوای‌شان را تنظیم می‌کنند. در مواجهه با بی کرانگی آیتم‌های خبری، آن‌ها باید اخباری را انتخاب کنند که پاسخی در خور باشد به آنچه آن‌ها می‌اندیشند نیاز شایع ملت است. آنچه مردم باید در هر زمانی بشنوند تا ضعفشان را جبران کند این آن چیزی است که فرآیند انتخاب از صف طولانی آیتم‌های خبری را تعیین می‌کند. بنگاه‌های خبری امروزه با چنین منطقی بیگانه نیستند. مشکل قضاوت آن‌ها در باب نیاز جامعه است. اکثر کشورها، در دورترین فاصله‌ی ممکن از رویکردی امیدبخش به شرایط، اعتمادی بیش از حد و امید خوشدلانه عمل می‌کنند. خطراتی که اکنون متوجه آن‌هاست متفاوت است از آنچه رسانه‌ها تلویحا به آن اشاره دارند. آن‌ها شانس‌شان را با ترس بیش از حد، اضطراب و ناامیدی ضایع می‌کنند. خبر

طرح جلد اصلی کتاب خبر

با وجود اینکه به مشکلات اشراف دارند در مواجهه با آنها بسیار کوچک، ضعیف و بی حسی از بلند پروازی عمل می‌کنند. آن‌ها راهی برای برون‌رفت از افول، روابط از هم گسیخته، نوجوانان خارج از کنترل، اضطراب منزلت، آسیب‌پذیری فیزیکی و تباهی اقتصادی ندارند. در اینجا اخبار وظیفه‌ای بر عهده دارد: نه تنها روزانه به یادآوری بدترین شکست‌های اجتماعی ما بپردازد بلکه –هر از گاهی- قابلیت‌های جامعه را در راستای غرور و پایداری و امید پرورش داده و هدایت کند. انحطاط جامعه نه فقط و یا اصولا از طریق خوشبینی سانتیمانتال بلکه به واسطه‌ی افسردگی بالینی حاصل از اخبار تسریع می‌شود. خبر را شقایق نظر زاده ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۱۸۷ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۲۵ هزار تومان چاپ و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

واحد خبرگزاری موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات
در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.