جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

جایی که نیازی به انتخاب نیست و هم عشق است و هم عقل

جایی که نیازی به انتخاب نیست و هم عشق است و هم عقل

کتاب "حفره‌های ارزشمندی وجودی" اثر مشترک دکتر سید حمید آتش پور، دکتر نسرین سلحشوری و سامیه سادات آتش پور به همت انتشارات روانشناسی و هنر به چاپ رسیده است.

کتاب حفره‌های ارزشمندی وجودی به دنبال روشن کردن مسیر آگاهی فرد نسبت به خودش و به خصوص احساس ارزشمندی وی است. فردی که احساس ارزشمندی پایینی دارد در واقع خردمندی و خودِ عقلانی ضعیف‌تری داشته و بنابراین تصویر کلان زندگی را از دست می‌دهد. چنین فردی شبیه کودکی است که آب نباتش را از دست می‌دهد و این از دست دادن، دنیایش را به یکباره در هم فرو می‌ریزد. آب نباتی که برای او همه چیز است، آن هم در اینجا و اکنون؛ پس واقعیت بزرگتر را نمیتواند ببینند. تاکید نویسندگان این کتاب بر این است که با برخوردی مسئولانه‌تر با موقعیت‌های زندگی به جای غلبه احساسات آنی و اینجا و اکنونی، آنها را در خدمت خردِ خود قرار داده تا به کمک ما آمده و در نتیجه شور و اشتیاق را با عقلانیت درآمیخته و بدین ترتیب، زندگی را به نحو دیگری تجربه کنیم، آن‌‌گونه که هم عشق باشد هم عقل. آن‌گونه که در احساس‌مان غوطه بخوریم و بتوانیم عاقلانه از خود مراقبت کنیم. کتاب حفره‌های ارزشمندی وجودی، کتاب راهنمای سلامت روان در دنیای مدرن است که تلاش دارد به فرد برای کنار زدن لایه‌های زیرین احساس بی ارزشی کمک کرده و او را با جنبه‌های سالم و خوش آهنگ خود آشنا کند.

در بخشی از کتاب حفره‌های ارزشمندی وجودی می‌خوانیم:

انسان‌ها به طور ذاتی دوستدار و مراقبت کننده زندگی خود هستند. حال اگر نتوانیم به گونه‌ای موثر دوست داشتن خود را بپرورانیم یا در دنیای بیرونی‌مان نیز برای تجربه مطلوب آن کمکی به ما نشود، در نتیجه برای برآورده شدن حس دوست داشتن خود به نحو بارز و افراطی به دیگران پناه می‌بریم. تعامل و نزدیکی و جذب حس دوست داشتن دیگران، امری طبیعی است اما چسبیدن و وابستگی به دیگران ناشی از آسیب دیدن ایگو و ذهن خردمند ماست. احساس ارزشمندی و رشد ایگو، بر محور پذیرش و احترام استوار است. این حس پذیرش و احترام هم از منافع درونی خود ما و هم از توجه، مراقبت و مهربانی دیگران به دست می‌آید. اما اگر انکار احساسات، نادیده گرفتن، غفلت و بی‌توجهی در خانواده حاکم بوده و مراقبین ما در قبال شرایط روان‌شناختی ما احساس مسئولیت نکنند، مجبور می‌شویم حس احترام و توجه را از دیگران مطالبه کرده و البته طلبکارانه و چسبنده آن را انتظار داشته باشیم. روشن است که در چنین شرایطی رابطه‌مان نمی‌تواند مسیری سالم را بپیماید و در این میان ما یا برده عاطفی دیگران می‌شویم که توجه و احترام را با تسلیم، نرمی و گدایی مطالبه می‌کنیم یا به تروریست عاطفی و فریبکار تبدیل می‌شویم که با زور، فریب، اغوا، تهدید و ارعاب کردن، خواسته‌هایمان را بیان می‌کنیم. بردگی عاطفی؛ برده‌ها از خود اراده  اختیاری نداشته و به همین دلیل مجبورند برای کسب احساس ارزشمندی به دیگران وابسته بمانند. تصویر فرد وابسته‌ای که برده‌وار به فرد قدرتمندی می‌چسبد که اغلب، این فرد به ظاهر قدرتمند و سوءاستفاده‌گر است، چیزی است کسب شده از سوی دیگری که به طور قطع تصویر مطلوبی نیست و نخواهد بود... حفره‌های ارزشمندی وجودی در ۷۷ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۱۳ هزار تومان چاپ و روانه کتابفروشی‌ها شده است.
در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.