جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

توافق نهایی/ راهنمایی افشاگرانه از قراردادهای فوتبال و نقل و انتقالات سنگین لیگ برتر

توافق نهایی/ راهنمایی افشاگرانه از قراردادهای فوتبال و نقل و انتقالات سنگین لیگ برتر

کتاب «توافق نهایی»، نوشته‌ی دانیل جی و با ترجمه‌ی مجتبی فریدونی، به همت نشر آوند دانش به چاپ رسیده است. بدون‌شک فوتبال جذاب‌ترین سرگرمی بسیاری از مردم در سرتاسر جهان، از جمله کشور خودمان است. عشق به فوتبال در جاهایی با شور و تعصب ملی در هم می‌آمیزد و هیجان غالب بر این ورزش جذاب و مفرح چندبرابر می‌شود؛ اما این اتفاق شاید چند سال یک‌بار می‌افتد که فوتبال به نمادی برای میهن‌پرستی تبدیل شود. این روزها فوتبال، ورزشی فراملیتی و جهانی است. در عصر ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی مختلف، چه‌بسا کودک خردسالی که هرگز پایش را از روستای کوچکش بیرون نگذاشته است، هوادار پروپاقرص بازیکنی برزیلی باشد که در تیمی باشگاهی در انگلیس بازی می‌کند.

آنچه می‌توان آن را مانند خون در پیکره‌ی فوتبال دانست، رقابت‌های باشگاهی در سرتاسر دنیاست که پیوسته ادامه دارد و علاقه‌مندان همواره از تماشای آن لذت می‌برند. بی‌شک باشگاه‌ها مهم‌ترین عناصر فوتبال در دنیای مدرن هستند و فوتبال باشگاهی، گسترده‌ترین و فراگیرترین و جذاب‌ترین و پرهزینه‌ترین رقابت‌های فوتبال در سرتاسر دنیاست. لازم به گفتن نیست که گل سرسبد رقابت‌های باشگاهی در جهان، لیگ انگلستان است که چه به لحاظ جذابیت و چه گردش مالی فوق‌العاده، در دنیا بی‌همتاست. از این نظر، آشنایی با لیگ برتر انگلیس و ساختار جریانات حاکم بر آن می‌تواند الگوی مناسبی برای مدیران فوتبال، مدیران و اعضای هیئت مدیره‌ی باشگاه‌ها، مربیان، کارگزاران، بازیکنان و هواداران باشد.

همان‌طور که باشگاه‌ها مثل خون در رگ‌های فوتبال هستند، عامل اصلی ادامه‌ی حیات هر باشگاهی پول است. باشگاه برای خرید بازیکنان و مربیان و پرداخت دستمزد آن‌ها، ساخت ورزشگاه و تأسیسات ورزشی و تمرینی و اداره‌ی باشگاه به منابع مالی نیاز دارد. این پول‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ فروش حق پخش مسابقات، جذب حامیان مالی، درآمدهای بلیت‌فروشی و اقلام هواداری، منابع عمده‌ی درآمد باشگاه‌ها هستند. در حقیقت، چرخش حجم عظیمی از منابع مالی در یک اکوسیستم باعث ایجاد یک سرگرمی جذاب و فراگیر می‌شود. این کتاب که هم‌اکنون در تعدادی از مؤسسات آموزشی معتبر وابسته به باشگاه‌های ورزشی بزرگ دنیا تدریس می‌شود، به‌خوبی عناصر این صنعت مهم و روابط بین آن‌ها را تشریح و تبیین کرده است و می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان باشد. کتاب علاوه بر نکات مهم آموزشی و حقوقی (چون نویسنده‌ی آن وکیل است) دربردارنده‌ی ماجراهای جذاب و آموزنده درباره‌ی بعضی بازیکنان، باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان هم هست که خواندنشان خالی از لطف نیست.

نویسنده‌ی‌ کتاب شغل خود (حقوق) را با عشق و علاقه‌اش (فوتبال) برای خلق این کتاب در هم آمیخته است تا دغدغه‌هایش را در خصوص قراردادهای نقل‌وانتقال، حمایت مالی، حق وجهه‌ی بازیکنان، حق پخش و... در اختیار علاقه‌مندان بگذارد.

مترجم کتاب می‌گوید: «سال‌ها پیش در مقاله‌ای در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، فوتبال متکی به حمایت دولت در کشورمان را با فوتبال اروپا و حتی شرق آسیا، با پیشرفت صنایع خودروسازی در ایران و آن کشورها مقایسه کردم و لذت تماشای فوتبال وطنی با فوتبال اروپا را با لذت سوار شدن پراید و بنز مقایسه کردم. هنوز هم بر این باورم که ریشه‌ی همه‌ی این تفاوت‌ها نظام اقتصادی و مالی حاکم بر این صنعت است. در اقتصاد پدیده‌ای داریم به نام «سواری مجانی» که زمانی رخ می‌دهد که افراد از منابع و کالاها یا خدمات سود ببرند؛ ولی بهای آن‌ها را نپردازند. یکی از مهم‌ترین معضلات فوتبال در کشور ما همین پدیده است که همه (از جمله تماشاگران) می‌خواهند فقط از فوتبال لذت ببرند و بهایی پرداخت نکنند. تکیه بر منابع دولتی و حمایت دولت نیز نتیجه‌ای جز وضعیت موجود نخواهد داشت. این‌گونه است که خون در رگ‌های فوتبال روزبه‌روز کم و کمتر شده و پیکره‌ی فوتبال هر روز نحیف‌تر و بی‌رمق‌تر می‌شود.

قسمتی از کتاب توافق نهایی:

هنگامی‌که دیوید بکام به رئال مادرید پیوست، خبرها حکایت از آن داشت که افزایش فروش پیراهن، هزینه‌ی انتقال و دستمزد بازیکن جدید را پوشش می‌دهد. گزارش شده که در اولین سال از حضور چهار ساله‌ی بکام در برنابائو بیش از یک میلیون پیراهن رئال مادرید فروخته شد. هرگاه انتقال نامی بزرگ اتفاق می‌افتد، حکایت مشابهی تکرار می‌شود؛ مثل انتقال پوگبا به منچستر یونایتد، رونالدو یا بیل به رئال مادرید و نیمار به پاری سن‌ژرمن.

ارزش قراردادهای پیراهن که تولیدکنندگان برای باشگاه‌های برگزیده تخصیص می‌دهند، ممکن است بسیار زیاد باشد. گفته می‌شود که آخرین قرارداد منچستر یونایتد با آدیداس طی دوره‌ای ۱۰ ساله، ۷۵۰ میلیون پوند ارزش داشته است. پیش‌بینی آدیداس از ابتدا این بود که باور داشت فروش پیراهن منچستر یونایتد در طول دوره‌ی قرارداد، به ۵/۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

گفته می‌شود که چلسی برای به‌دست‌آوردن قرارداد جدید با نایک به ارزش سالانه ۶۰ میلیون پوند، عملاً قرارداد خود با آدیداس را (پس از پرداخت هزینه‌ی فسخ سنگینی حدود ۴۰ میلیون پوند) پیش از موعد خاتمه داده است. آن‌ها در سال ۲۰۰۵ کار مشابهی انجام دادند و با پرداخت ۲۵ میلیون پوند به آمبرو قراردادشان را پیش از موعد خاتمه دادند تا قرارداد جدیدی با آدیداس امضا کنند.

تولیدکنندگان پیراهن فقط در صورتی این مبالغ نجومی را می‌پردازند که مطمئن باشند می‌توانند از این معامله سود به دست آورند.

توافق نهایی در ۲۳۹ صفحه‌ی وزیری با جلد نرم چاپ و با قیمت ۱۴۶ هزار تومان روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب توافق نهایی         

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.