جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

برایت چه اتفاقی افتاد؟/ گفت‌وگویی درباره‌ی تروما، تاب‌آوری و التیام

برایت چه اتفاقی افتاد؟/ گفت‌وگویی درباره‌ی تروما، تاب‌آوری و التیام

کتاب «برایت چه اتفاقی افتاد؟» نوشته‌ی بروس پری و اپرا وینفری به همت نشر شمعدونی به چاپ رسیده است. اپرا وینفری یکی از مشهورترین مجریان برنامه‌های تلویزیونی است که زندگی پرفرازونشیبی داشته است. او در کودکی با رنج‌ها و زخم‌هایی در زندگی‌اش مواجهه شده که به شکل تروما در روح و روانش باقیمانده است. موضوع این کتاب مواجهه و درمان تروماهایی است که در زندگی با آن مواجه می‌شویم. تروما زخم‌هایی است که بر اثر اتفاقات ناگوار بر روح انسان ماندگار می‌شود و اثرات مخربی را در روان فرد به جای می‌گذارد.

اپرا وینفری یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی را با نام اپرا شو به‌مدت ۲۵ سال اجرا کرد. او در این برنامه با بسیاری از کسانی که در زندگی دچار تروما شدند، گفت‌وگو کرده که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

کتاب «برایت چه اتفاقی افتاد؟» گپ‌‌وگفت اپرا وینفری با دکتر بروس پری درباره تروماست. دکتر پری دارای مدرک دکتری و دکترای پزشکی، روان‌پزشک کودک و متخصص مغز و اعصاب، مدیر شبکه دنباله عصبی، عضو ارشد آکادمی ترومای کودک و استادیار روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی نورث وسترن در شیکاگو است.

در این کتاب اپرا از خودش و تروماهایی که با آن مواجه شده می‌گوید. او هم‌چنین داستان کسانی را بازگو می‌کند که طی این سال‌ها به برنامه او آمده‌اند. دکتر پری نیز به تجربیاتش و بیمارانی اشاره می‌کند که تروما را از سر گذرانده‌اند.

با آنکه کتاب گفت‌وگو محور است، اما انسجام و ساختار محکمی دارد و در هر فصل به یک موضوع تروما اشاره می‌شود.

برای خواندن چنین کتابی صبوری لازم است و باید مطالب کتاب آرام و آهسته خوانده شود. این کتاب را نمی‌توان راحت خواند و از کنار مطالبش رد شد. کتاب طوری نوشته شده که شما را به فکر وادار می‌کند. گاهی باید کتاب را ببندید و از آن فاصله بگیرید و دوباره آن را ادامه دهید.

کتاب یک سؤال اساسی (برایت چه اتفاقی افتاد؟) را مطرح می‌کند که عنوان کتاب هم از همین سؤال سرچشمه گرفته است. هنگامی‌که یک شخص با تروما یا رنج روبه‌رو می‌شود، به جای آنکه از او بپرسیم مشکلت چیست؟ بهتر است از او بپرسیم برایت چه اتفاقی افتاد؟ در جای جای کتاب در این‌باره صحبت شده است و از این سؤال به عنوان یک راه حل درمانی یاد شده است.

بروس پری با مدرک دکتری و دکترای پزشکی، روان‌پزشک کودک و متخصص مغز و اعصاب، مدیر شبکه دنباله عصبی، عضو ارشد آکادمی ترومای کودک و استادیار روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو است. او و مایا سازالویتس کتاب «پسری که مثل سگ بزرگ شد!» را نوشتند، اثری پرفروش که براساس کار او با کودکان بدرفتار است. همچنین کتاب «متولدشده برای عشق»، که درباره ماهیت اساسی همدلی است.

اپرا وینفری از طریق قدرت رسانه ارتباطی بی‌نظیر با مردم سراسر جهان برقرار کرده است. وی به‌عنوان میزبان و تهیه‌کننده‌ی ناظر برنامه برتر و برنده‌ی جایزه‌ی شوی اپرا، در مدت ۲۵ سال میلیون‌ها بیننده را سرگرم، آگاه و متعالی کرده است. موفقیت‌های وی به عنوان خیّر و رهبر رسانه‌ای در جهان او را به یکی از معتبرترین و تحسین‌شده‌ترین چهره‌های اجتماعی امروز تبدیل کرده است.

قسمتی از کتاب برایت چه اتفاقی افتاد؟

فرض کنید شش هفته با یک کودک، صرفاً انگلیسی صحبت کنید و بعد از آن بگویید: انگلیسی تمام شد، حالا نوبت چینی است. برای پنج ماه بعد، کودک صرفاً چینی بشنود اما بعد دوباره بگویید: چینی تمام شد، به فرانسوی می‌رسیم و زبانی که تا سه سالگیِ کودک با او صحبت می‌شود، ده بار دیگر تغییر کند. کودک بیچاره به هیچ زبانی صحبت نخواهد کرد. با این واقعیت که همه این زبان‌ها، زبان‌هایی خوب است و بخش گفتار و زبان مغز را فعال می‌کند، هرگز هیچ‌کدام از آن‌ها برای سازمان‌دهی صحیح و کامل توانایی گفتاری کودک آن‌قدر تکرار نشد.

اگر کودک هر روز پانزده زبان مختلف بشنود نیز اختلالات زبانی رخ خواهد داد. زمان کم و تکرار ناکافیِ هر یک از زبان‌ها باعث می‌شود مغز در حال رشد نوزاد نتواند هیچ‌کدام از آن‌ها را درک کند. رشد زبانی دیر و احتمالاً غیرطبیعی صورت می‌گیرد.

راجع به روابط هم همین است. اگر شش هفته با فردی خو بگیرید و بعد از آن، فرد ناپدید شود و فردی جدید شروع به مراقبت از شما کند و باز او هم ناپدید شود و... مغز شما برای ایجاد طرحی که امکان نوروبیولوژی رابطه‌ای سالم را فراهم می‌کند، ارتباط کافی با هیچ شخصی نداشته است.

برایت چه اتفاقی افتاد را مریم خطیبی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۷۲ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۷۰ هزار تومان چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب برایت چه اتفاقی افتاد؟     

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.