جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

ادبیات ملل: ادبیات امریکا

ادبیات ملل: ادبیات امریکا

سال ۱۴۹۲، در تاریخ سرزمینی ایالات متحده، بسیار حائز اهمیت است. در این سال بود که کریستف کلمب به همراه همراهانش در کشتی، در ساحلی لنگر انداخت که بعدها امریکا نام گرفت. مقصدی که کلمب و همراهانش به اشتباه از آن سر درآوردند؛ زیرا آن‌ها دراصل قرار بود برای دستیابی به سود سرشار تجاری و تسلط بر بازارهای مشرق زمین و به‌شکل ویژه بازارهای هندوستان، راهیِ هند شوند؛ اما خطاهای دریانوردی آن‌ها را به سرزمینی نو رساند. در این سفر یهودیان اروپایی به همراه دریانوردان اسپانیایی و ایتالیایی کلمب را همراهی می‌کردند. هزینۀ این سفر را، که در‌واقع قرار بود با کشف بازارهای شرق دنیا، سودآوری وسوسه‌کننده‌ای داشته باشد، سرمایه‌داران یهودی به همراه دولت پادشاهی اسپانیا فراهم ساخته بودند.

نقشه جغرافیایی ایالات متحده امریکا

در آن هنگام، در نقاط گوناگون خاک امریکا، چندین تمدنِ با قدمت سرخ‌پوستی زندگی می‌کردند که باورهای اسطوره‌ای غنی‌ای داشتند. به‌تدریج، پس از کشف امریکا، با ورود مهاجران اروپایی در بازۀ زمانی قرن پانزدهم تا هجدهم، این اتفاق سبب نسل‌کشی سرخپوستان بومی و نابودی تمدن، باورها و فرهنگشان شد. از نظر تاریخی، تا میانه‌های قرن هجدهم، مجموعه‌ای از کلونی‌های سفیدپوست‌نشین در سراسر امریکا تشکیل شدند که تحت سلطۀ پادشاهی بریتانیا قرار داشتند. ساکنان آن‌ها که از نسل مهاجران قارۀ اروپا بودند، بیشتر نژاد انگلوساکسونی داشتند و به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند. سال‌های پایانی قرن هجدهم، سال‌های تشدید رقابت‌ در سطح اقتصادی میان کلونی‌نشین‌ها با صاحبان سرمایۀ انگلیسی بود. در آن سال‌ها، به سبب افزایش فشار مالیاتی از جانب دولت انگلستان و به سبب پررنگ شدن شعارها و مظاهر عصر روشنگری و به‌خصوص بن‌مایه‌های فکری جان لاک، سودای استقلال در سر کلونی‌نشین‌ها افتاد. سال ۱۷۷۶ بود که اختلافات میان کلونی‌نشین‌ها و دولت مرکزی بریتانیا بالا گرفت و این مسئله سبب شد که کنگره‌ای متشکل از چند ایالت در فیلادلفیا تشکیل و به امضای اعلامیۀ استقلال امریکا بینجامد.  

پرتره ای از کریستف کلمب کاشف امریکا

سال ۱۷۷۶ تا ۱۷۸۳، جنگ‌‌های استقلال ادامه یافت تا آنکه درنهایت، جمهوری ایالات متحده امریکا تشکیل شد. ادبیات امریکا در مقاطع گوناگون تاریخی، ادوار گوناگونی به خود دیده و به‌شدت تحت تأثیر وقایع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده است. جنگ استقلال که از سال ۱۷۷۵ تا ۱۷۸۳ ادامه داشت، جنگ امریکا علیه انگلستان برای دستیابی به عنصر مهم «استقلال» بود. این جنگ درنهایت به پیروزی و استقلال امریکا منجر شد. پیروزی‌ای که امیدها را برای ایجاد یک ادبیات ملی مستقل ایجاد کرد. بااین‌حال اگر تعدادی از نوشته‌های مهم سیاسی را کنار بگذاریم، آثار ادبی اندکی قبل و بعد از انقلاب به نگارش درآمده‌اند. آمریکایی‌ها از یک نکته ناراضی بودند و آن‌هم وابستگی سبک ادبی خود به ادبیات انگلیسی بود. آنها به دنبال گونه‌ای ادبیات ملی بودند که مظهر سرزمینی خودشان باشد، اما با این حال، شناخت و پیوندهای عمیق با ادبیات انگلیس، سبب‌ساز تقلید از الگوهای کلاسیک آزموده شده در ادبیات انگلیس شد. همچنین به علت مشکلات و مسائل اقتصادی و همچنین اوضاع و احوال سیاسی که سبب سختی کار انتشار می‌شد، روند این استقلال به کندی پیش می‌رفت.

جنگ های استقلال امریکا

دوره نخست ادبیات آمریکا که نقطه مبداء و شکل گرفتن ادبیات آمریکایی است با ویلیام براون شروع شده و تا واشنگتن ایروینگ ادامه پیدا می‌کند. به اعتقاد بعضی از منتقدان، توان هم‌دردی نوشته ویلیام براون نخستین اثر داستانی ادبیات آمریکاست. در این رمان، شخصیت مرکزی مردی است که به محض آگاهی از این نکته که معشوقه‌اش در حقیقت همان خواهر ناتنی‌ اوست، دست به قتل خود می‌زند! پس از گذشت دو سال از انتشار اثر ویلیام براون، و در سال ۱۷۹۱، رمان شارلوت تمپل نوشته سوزانا هاسول راوسن منتشر می‌شود. این رمان هم مایه‌های دراماتیک دارد: دختری انگلیسی که به مقصد نیویورک فرار می‌کند و پس از آنکه ناکامی‌ها و رخدادهای غریبی را پشت سر می‌گذارد می‌میرد.

واشنگتن ایروینگ

بسیاری از منتقدان ادبی، نخستین رمان آمریکایی که از اعتبار و ساختار خوبی برخوردار بود را شوالیه‌گری مدرن نوشته براکنریج می‌دانند که به شکل بخش بخش و در طول سال‌های ۱۷۹۲ تا ۱۸۱۵ منتشر شد. از دیگر رمان‌نویسان دوران اولیه‌ی ادبیات امریکا، می‌توان از چارلز براکدن براون نام برد. آثار براون و به شکل ویژه کتاب الکوین، بیشتر داعیه‌ی تشریح نوعی نگره‌های فمینیستی را دارا هستند. اما پدر ادبیات داستانی آمریکا، بدون شک واشنگتن ایروینگ است. ایروینگ محفلی با نام نیکر بوکر را نیز تاسیس کرد. ایروینگ که در سال ۱۷۸۳ به دنیا آمده بود، مجموعه فعالیت‌های ادبی خود را از سال ۱۸۰۶ و با نگارش مجموعه مقالاتی ادبی آغاز کرد. او همچنین بعدها وارد حوزه‌ی ژورنالیسم شد و یک مجله‌ی ادبی را منتشر کرد. پای ایروینگ بعدها به عالم سیاست نیز باز شد و چند سالی به عنوان دبیر سفارت آمریکا در کشورهای انگلستان و اسپانیا به فعالیت پرداخت.

تعدادی از نویسندگان بزرگ امریکا

اما ادبیات آمریکا پس از گذر از دوران اولیه‌ی خود به سرعت مرزهای پیشرفت را درنوردید و با ظهور نویسندگان بزرگی همچون ارنست همینگوی، ادگار آلن پو، پل استر، سال بلو، ری بردبری، ریچارد براتیگان، دن براون، چارلز بوکوفسکی، ترومن کاپوتی، ریموند چندلر، مایکل کرایتون، آن بیتی، دونالد بارتلمی، ریچارد باخ، شرمن الکسی و شروود اندرسون جایگاه پررنگ و مستحکمی در ادبیات جهانی داشته است.   

 

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.