جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

فاشیسم ابدی/ در میان آثار اومبرتو اکو

فاشیسم ابدی/ در میان آثار اومبرتو اکو

کتاب «فاشیسم ابدی» مجموعه مقالات و گفت‌وگوهایی است با اومبرتو اکو به انتخاب و ترجمه غلامرضا امامی که به همت نشر گویا به چاپ رسیده است. اومبرتو اکو در سپهر اندیشه و ادب رنگین‌کمانی است از رنگ‌های گوناگون به‌هم‌پیوسته، رنگ‌هایی با هم و در کنار هم، کثرتی در وحدت، وحدتی در کثرت، رنگین‌کمانی ماندگار.

همواره از او سه سیما به یاد می‌ماند: سیمای پژوهشگری توانا، استاد دانشگاه در نشانه‌شناسی و قرون وسطی، فیلسوف و منتقد ادبی با اخذ بیش از سی دکترای افتخاری از دانشگاه‌های شرق و غرب جهان.

سیمای دیگری که وی را شهره ساخت، رمان‌نویسی است که با نگارش داستان بلند «به نام گل سرخ» او را در جهان شهره کرد. اومبرتو این داستان بلندش را حدود پنجاه‌سالگی نگاشت و هرگز خوش نداشت که وی را خالق گل سرخ بنامند. از این کتاب فیلمی هم اقتباس شد که با استقبال مردم سراسر جهان روبه‌رو شد؛ اما نویسنده، با همه‌ی سودی که این فیلم برایش داشت، دیگر اجازه نداد فیلمی از داستان‌های بلندش، اقتباس شود.

سومین سیمای وی که در این کتاب بدان پرداخته شده، سیمای روشنفکری است که به جهان معاصر می‌اندیشد. از مشکلات بشری سخن می‌گوید و در گفت‌وگوها راهی تازه می‌نمایاند.

اندیشه‌های ژرف فلسفی، وی را از زمانه و روزگارش باز نداشت و او به نبرد با نخست‌وزیر عوام‌فریب ایتالیا برلوسکونی پرداخت و هنگامی‌که برلوسکونی، مظهر فساد و رانت، با وعده‌های فریبنده به مدد تلویزیون و مطبوعاتی که در اختیار داشت به کرسی نخست‌وزیری ایتالیا تکیه زد، با وی درافتاد.

برلوسکونی گفت: من از راه دموکراسی و با آرای مردم بر این مسند تکیه زده‌ام. اومبرتو اکو در پاسخ گفت: هیتلر هم بدین‌گونه به قدرت رسید.

اکو به قدرت قلم ایمان داشت، اما هرگز قلم در راه قدرت نزد، در کابینه‌ی پس از برلوسکونی، پست وزارت علوم را نپذیرفت. کار روشنفکر را روشنگری می‌دانست و تعهد به حقیقت و آزادی.

هرچند به افتخار و احترام این غول قرن ما، در کهکشان سیارک ۱۳۰۶۹ را به نام وی نامیدند، اما او زمینی بود، اندیشمندی ژرف‌نگر که به انسان معاصر و آلام و آرزوهایش می‌اندیشید.

اومبرتو اکو این بخت بلند را داشت که در زمان زندگی‌اش، کتاب‌هایش به ۳۰ زبان ترجمه شد و برخی کتاب‌هایش در ۳۰ میلیون نسخه نشر یافت.

«فاشیسم ابدی» مجموعه‌ای است از نوشته‌ها، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های فرهنگی و اجتماعی اومبرتو اکو.

قسمتی از کتاب فاشیسم ابدی:

چرا حقه و کلک مؤثر است؟ زیرا مدعی است توضیحاتی در اختیار مردم محروم از اطلاعات مهم می‌گذارد.

پولیدورو در نقد به کتاب کارل پوپر می‌نویسد که بسیاری از توطئه‌ها در واقع ابداعات اجتماعی‌اند. سیمو پولیدورو، یکی از فعال‌ترین اعضای CICAP -کمیته بازرسی ادعاهای مافوق طبیعی_شبه‌علمی است. کتاب اخیرش «مکاشفات: کتاب اسرار و توطئه‌ها» آخرین نوشته‌ی او از سری اوهامی است که در حال حاضر بین مردم دست‌به‌دست می‌گردد. به نظر می‌رسد با انتخاب عنوانی چنین وسوسه‌انگیز، پولیدورو در پی جذب شیفتگانی واله شنیدن هر نوع رمز و راز است.

به گفته‌ی جان چادویک، کدشکن خطیِ ب، در نوشتارهای یونان باستان:

-عطش هویدا کردن رازها عمیقاً در سرشت انسان نهفته است؛ حتی بی‌تفاوت‌ترین انسان‌ها شیفته شنیدن اطلاعاتی پوشیده از دیگران هستند.

البته بین کدشکنی نوشته‌ای محرمانه که در گذشته‌ی بسیار دور مورد استفاده‌ی مردم بوده است و باور داشتن به اسراری مانند اینکه امریکاییان هرگز روی ماه پیاده نشدند، حمله‌ی ۱۱ سپتامبر توطئه‌ی بوش بوده، یا حقیقت داشتن کد داوینچی، تفاوت بسیار است. مخاطبین کتاب پولیدورو دقیقاً همین گروه اخیر هستند.

سبک دل‌انگیز این کتاب ممکن است در ابتدا امید پرده‌برداری از بسیاری اسرار را به خوانندگان کنجکاو بدهد، ولی در آخر کتاب پولیدورو خود اذعان دارد که توطئه‌ی قتل کندی، نابودی هیتلر و ازدواج مسیح با مریم مجدلیه اراجیفی بیش نیستند.

پولیدورو در آخرین کتابش با استناد به کتاب کارل پوپر، فیلسوف علوم، که نظریه‌ی اجتماعی توطئه را مطالعه کرده است می‌نویسد:

-بسیاری از توطئه‌ها در واقع ابداعات اجتماعی‌اند.

در کتاب «جامعه‌ی باز و دشمنانش» (۱۹۶۲) پوپر می‌نویسد: البته برخی توطئه‌ها وجود دارند ولی موفقیت تعداد بسیار معدودی از توطئه‌ها، خود دلیل روشنی بر بطلان این نظریه است. توطئه‌گران به‌ندرت برنامه‌های خود را به مورد اجرا می‌گذارند.

پولیدورو همچنین به مطالعات ریچارد هوفستادتر که نظریه‌ی توطئه را از دیدگاه روان‌شناسی بررسی کرده است، اشاره می‌کند.

در مقاله‌ای منتشرشده به سال ۱۹۶۴ در مجله‌ی هارپر، هوفستادتر از واژه‌ی بدگمان بر این مطلب تأکید می‌کند که توطئه‌گر از دیدگاهی آخرالزمانی به سرنوشت توطئه می‌نگرد؛ یعنی درباره‌ی مرگ و زندگی در سطح جهانی، در کل نظام سیاسی و تمامی ارزش‌های انسانی می‌اندیشد.

فاشیسم ابدی را غلامرضا امامی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۳۶۱ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۱۱۰ هزار تومان چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب فاشیسم ابدی  

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.