جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان/ از مک دونالد تا نایکی، پپسی و والت دیزنی

حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان/ از مک دونالد تا نایکی، پپسی و والت دیزنی کتاب حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان شامل مجموعه مقالاتی پیرامون برگ برنده مدل‌های کسب و کار برندهای برتر جهان به همت انتشارات لوح فکر به چاپ رسیده است. شرایط کسب و کار در عرصه‌ی جهانی باعث شده تا رقابت برای حضور و رشد در عرصه‌ی بازار روز به روز دشوارتر شود. این شرایط به ویژه بعد از بحران اقتصادی در سالهای ۲۰۰۹-۲۰۰۸ دشواری بیشتری پیدا کرده است. مقالات کتاب حاضر که به تعدادی از برندهای موفق در عرصه‌های مختلف پرداخته، اغلب بعد از سال‌های فوق نگارش شده و نشان می‌دهد که مدیریت ارشد این شرکت‌ها چگونه بحران‌ها را پشت سر گذاشته و در واقع برگ برنده، مدل‌های کسب و کار (بیزینس مدل) آنها بوده است. در این کتاب طیف متنوعی از شرکت‌ها انتخاب شدند: ۴ شرکت از معروف‌ترین برندهای صنعت غذایی؛ مک دونالد، کرفت، کوکاکولا و پپسی، ۲ خودروساز مشهور آمریکایی یعنی فورد و جنرال موتورز. ۳ شرکت خرده فروشی؛ بست بای، نوردستروم و وال‌مارت. نایکی از صنعت پوشاک، شرکت تری ام که طبقه بندی آن در صنعت خاصی ممکن نیست و در واقع یک شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود با انواع و اقسام کالاها که معروف ترین آن‌ها همین برچسب‌های رنگی یک طرف چسبدار است و انواع و اقسام تولیدات را طی سال‌های فعالیت‌اش عرضه کرده است و... شیوه نویسندگان به این صورت است که ابتدا تاریخچه مختصری از شکل‌گیری و رشد آن‌ها را توصیف کرده و سپس نقاط قوت مدیران برجسته و سبک و مدل کسب و کار آن‌ها را تحلیل می‌کنند و در ادامه هم خلاصه‌ای از آنچه می‌توان از شیوه‌های مدیریت آن‌ها آموخت را برمی‌شمارند.

حلقه‌های طلایی(دکتر رامین سمیع زاده مترجم کتاب)

ویژگی مشترکی که بین این چهارده شرکت وجود دارد این است که اغلب آنها تولید کننده و عرضه کننده کالا هستند. مطلبی که اکثر کتابهای مدیریت روی آن تاکید دارند تلاش شرکت‌ها برای افزایش سطح کیفیت کالاها است و نحوه ارتقای سطح کیفیت کالا را معمولا به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت مطرح می‌کنند. اما آنچه در سال‌های اخیر باعث سرآمدی شرکت‌ها شده، این است که علاوه بر ارتقای سطح کیفیت، خدمات دیگری را به مشتریان ارائه می‌کنند که نیازهای دیگری را علاوه بر نیاز به آن کالاها تامین می‌کند. ارائه خدماتی که در نگاه اول جزء ماموریت آن‌ها محسوب نمی‌شود، اما با شناخت آن نیازها و تلاش برای ارائه خدمات در کنار ارائه کالاهای با کیفیت، باعث پیشتازی آن‌ها در بین رقبا می‌شود. نکته مهم دیگری که توجه ویژه‌ای به آن شده استمرار و پایداری کارآفرینانی است که در این کتاب به زندگی آن‌ها توجه شده است. شرکت‌هایی که علی‌رغم شکست‌های پی در پی دست از تلاش برنداشتند و در نهایت توانستند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و خوش‌نام‌‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌های مرتبط خود را مطرح نمایند.

کوکاکولا

در بخشی از کتاب حاضر می‌خوانیم:

در نگاه نخست همه تصور می‌کردند آشفتگی در کوکاکولا با مرگ روبرتو گویزوتا آغاز شد. او در یک دوره طلایی ۱۷ ساله، ریاست بر این شرکت که پیشتاز عرصه نوشابه‌های غیر الکلی در جهان بود را به عهده داشت. هیئت مدیره در دوران تصدی گویزوتا لام تا کام سخن نمی‌گفت، اما پس از درگذشت وی در تمام موارد اجرایی و انتصابات دخالت کرد و به سرعت هم مدیر عامل بعدی را اخراج کرد. در همین دوران شرکت مدام در حال از دست دادن بازار به رقیب قدیمی خود، پپسی بود. با اینکه عملکرد گویزوتا بسیار مورد ستایش بود اما بعضی‌ها گمان می‌بردند که اتفاقا بخشی از مشکلات ناشی از سیاست‌هایی بود که گویزوتا در پیش گرفته بود، او دل‌بستگی وسواس گونه‌ای به فرمول قدیمی کوکاکولا برای موفقیت داشت. در حالی که شرکت رقیب؛ پپسی کولا با غذاهای سبک فریتولی و نوشیدنی‌های غیر کربنی که نهایتا شامل آب میوه‌های گاتوراد و تروپیکانا شد به محصولات خود تنوع بخشیده بود. در برابرش گویزوتا با عزمی راسخ به نوشابه‌های کربنی تکیه می‌کرد.گرچه جانشینان او داگلاس ایوستر و داگلاس دانت تلاش کردند تا با سرمایه‌گذاری بر آب میوه‌های مینت مید، انواع متنوع آب‌های داخل بطری، نوشابه‌های ورزشی پاورید این اشتباه را تصحیح کنند ولی هیچکدام قادر به توقف پپسی نشدند و باز هم نوشابه‌های غیر الکلی با اختصاص دادن ۸۰ درصد فروش کوکاکولا به عنوان موتور محرک شرکت باقی ماندند. مجموعه مقالات حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان را رامین سمیع زاده ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۳۸ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۳۶ هزار تومان چاپ و عرضه شده است. واحد خبرگزاری موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات
در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.