جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

جُستارهایی اندر مصائب نوشتن/ پیرامون شیفتگی ادبی

جُستارهایی اندر مصائب نوشتن/ پیرامون شیفتگی ادبی

کتاب «جستارهایی اندر مصائب نوشتن» نوشته‌ی فیلیپ کلودل به همت انتشارات کارگاه اتفاق به چاپ رسیده است. پیش آمده است که روزی خواسته باشید متنی بنویسید؛ حتی متنی کوتاه؛ کاغذ و مداد و قلم را آماده کرده‌اید، اما در برابر برگه‌ی سفید، درمانده و ناتوان مانده‌اید؛ چیزی چنان که باید به ذهنتان نرسیده و در آرزوی نوشتن جمله‌ای، ساعت‌ها بر برگ سفید چشم دوخته‌اید. گاهی هم ذوق و حالتان چنان بوده که هر روز ده‌ها برگ سفید را سیاه کرده و نوشته‌ای دلخواه از این تلاش به دست آورده‌اید.

نویسندگان هم مشکلاتی از این دست داشته و دارند! فرقی هم نمی‌کند، نامدار و ناشناس، پیر و جوان، زن و مرد، مجرب و نوآموز و... همه تجربه‌هایی مشابه را زیسته‌اند.

نویسندگانی که آثارشان از پس سالیان به ما رسیده، از رده‌ی قلم‌به‌دستانِ به‌روز و خوشبخت ادبیات به شمار می‌آیند، حتی اگر در زمانه‌ی خود چندان روی آسایش و رفاه را ندیده باشند. در برابر، انسان‌هایی هم بوده‌اند که به‌رغم اصرار و اِبرامشان در نوشتن و به‌رغم عرق‌ریزان روح، توفیقی به دست نیاورده‌اند و امروز نام و نشانی از آنان به جای نمانده است. اینان قربانیان تیره‌بخت ادبیات‌اند.

فیلیپ کلودل در این کتاب به سرنوشت این تیره‌بختان ادبیات و آشفته‌دلان برگه‌ی سفید می‌پردازد، در چهارچوب خیال‌پردازی‌های کوتاه، روایت‌هایی شگفت‌انگیز و اتفاقاتی نامنتظر، هم خنده‌دار و هم تأثرآور. روایت‌هایی که گاه پهلو به شعر می‌زنند و گرچه شیطنت‌هایی از لابه‌لای رشته‌ی درهم‌پیچیده‌ی واژه‌ها به چشم می‌آیند، با این همه، نویسنده‌ای که پشت جملات طولانی و گاه نفس‌گیر این روایت‌ها ایستاده، بیشتر هم‌درد و هم‌دل است تا بدخواه و بددل. فیلیپ کلودل در این کتاب، به قول فرانسوا بوسنل، ادیب و مجری برنامه‌های ادبی تلویزیون فرانسه، بورخسی است گم‌گشته در سرزمین وودی آلن.

فیلیپ کلودل، متولد سال ۱۹۶۲ در لورِن از ایالت‌های شرقی فرانسه است. عضو آکادمی معتبر گنکور است و در همه‌ی گونه‌های ادبی: رمان، نمایشنامه، روایت، فیلم‌نامه و شعر، ذوق و هنر خود را آزموده است. جزء نویسندگانِ خوشبختی است که آثارش به اغلب زبان‌ها برگردانده شده. عناوین برخی آثارش عبارت‌اند از: روح‌های خاکستری، گزارش، درخت سرزمین توراخا، دنیایی بدون کودکان، با من از عشق بگو، دیری است دوستت دارم و...

قسمتی از کتاب جستارهایی اندر مصائب نوشتن:

و این مرد، که شرح واقعه‌اش در سال ۱۹۶۷ در امیرنشین وادوز دهان‌به‌دهان می‌گشت و نقل مجالس شده بود، مطلبش از قرار روایتی طولانی بود که این مرد نوشته و در آن قتل نان‌سانگ‌ب‌ نامی، زنی خدمتکار اهل بیرمانی، کارگر پنهانی را وصف کرده بود، انجماد تکه‌های بریده‌شده از جسد و یخ‌زدن تدریجی‌شان، نحوه‌ی پخت‌وپز، روش بلعیدن و خوردن آن‌ها را، نوشیدنی‌هایی را که برای هر وعده غذا برگزیده بود، قربانی در این سوروسات‌ها، همه‌ی این‌ها را در عباراتی دقیق و با جزئیاتی چنان چشمگیر وصف کرده بود که بی‌درنگ دستگیر شد و دیوان‌عالی دادگستری وادوز او را به جرم قتل عمد و آدم‌خواری به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کرد و مرد گرچه مانند ابلیسی مسلط در دادگاه از خود دفاع کرد و بر بی‌گناهی‌اش پای فشرد و تخیل را حق مسلم همه‌ی مخلوقات دانست، وگرچه هیچ‌گونه آثاری از مقتول در خانه‌ی مرد پیدا نشد و هیچ گزارشی در امیرنشین از ناپدیدشدن شخصی موسوم به نان‌سانگ‌ب منتشر نشد، بااین‌حال، وقتی پس از صدور حکم، قاضی دادگاه برای آخرین‌بار اجازه‌ی صحبت به مرد داد، فقط از اینکه متنش را از زبان اول‌شخص‌مفرد نوشته، اظهار پشیمانی کرد.

و این دیگری، که در زمان استالین، فعالیت‌های ادبی خود را در آغاز نهضت نوین ادبی به سرکردگی مایاکوفسکی به کناری نهاد تا کتاب‌های تاریخی چندی برای دانش‌آموزان کشور بنویسد، کتاب‌هایی که در آن‌ها بی‌کم‌ترین دغدغه‌ای واقعیت‌ها را وارونه، تاریخ وقایع را تصحیح و برخی بزرگان تاریخی را حذف می‌کرد و عاملان دیگری را به جای آنان می‌نشاند، به پدرِ کوچک خلق‌های جهان، جملات عمیق و ژرفی را نسبت می‌داد که او هرگز بر زبان نرانده بود؛ بسیاری خطاها، قتل‌عام‌ها، تبعیدها و اعدام‌ها را در سکوت برگزار می‌کرد که دستوراتش را همین پدرِ خلق‌ها صادر کرده بود. بدین‌ترتیب در طول بیست سال، اثری پرداخت که در پوشش کتاب‌های درسی آموزشی و به زبانی ساده که خصیصه‌ی چنین آثاری است، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چرخه‌های داستان و افسانه‌ی قرن بیستم اشتهار یافت.

و این نمایشنامه‌نویس ایتالیایی، جیانی جیانللو، که نمایشنامه‌هایش در زمان حیات نویسنده کمتر به روی صحنه رفت و پس از آن هرگز، طرحی ریخت تا نمایشنامه‌ای بنویسد بی‌حضور شخصیت‌های بازی و آن‌گاه که پس از سال‌ها تأمل و تفکر، تلاش و کار شاق، وقتی که با یکی از هم‌قطارانش در پیشخان تازادورو روبه‌روی پانتئون، قهوه‌ای نوش ‌جان و سیگاری در چوب سیگاری نقره‌ای قلم‌زنی‌شده‌ی متعلق به پدربزرگ حقوق‌دان و متخصص شریعتش دود می‌کرد، از او شنید که سامئل بکت نامی چنین کاری را پیش از او انجام داده، در دم سکته کرد و جان سپرد.

جستارهایی اندر مصائب نوشتن را جواد فرید ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۱۱۸ صفحه‌ی پالتویی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۴۰ هزار تومان روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب جستارهایی اندر مصائب نوشتن        

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.