جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

بهشت گمشده/ اثر حماسی جان میلتون، بار دیگر در کتابفروشی‌ها

بهشت گمشده/ اثر حماسی جان میلتون، بار دیگر در کتابفروشی‌ها

منظومه‌ی «بهشت گمشده» سروده‌ی شاعر انگلیسی، جان میلتون با ترجمه‌ی فریده مهدوی دامغانی به همت نشر ذهن‌آویز تجدید چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب یکی از گرانبهاترین آثار ادبی مغرب‌زمین و از میراث‌های نفیس فرهنگی است که بیش از سیصد سال است که مورد مطالعه و تفسیر و تأویل مستمر ادبا و دانشمندان طراز اول مسیحی است. هر سال، شروح و تفسیرات جدیدی از آن، به مقتضای استنباط شارحان متأخر، منتشر می‌شود.

در ترجمه‌ی حاضر که براساس متن اصلی و با مقایسه با ترجمه‌ی فرانسوی شاعر و نویسنده‌ی فرانسوی رُنه دو شاتوبریان و نیز باتوجه به شرح و تفسیر میلتون‌شناسان معتبر دوران گذشته و دوران معاصر صورت گرفته است، سعی  شده است که حتی‌الامکان برگردان درست و دقیقِ آن منظومه‌ باشد.

از این رو، برای روشن شدن بیشتر مقاصد و معانی ابیات و توضیحات و پاورقی‌های لازم که همه‌ی آن، مستند به مراجع قابل اعتماد و درجه‌ی اول از دقت و امانت است، بر آن افزوده گشته است.

جان میلتون شاعر قرن هفدهمی در میانه‌های نگارش این اثر بود که قدرت بینایی چشمان خود را از دست داد و از این نقطه تا پایان نگارش این کتاب، آنچه در ذهنش بود را می‌گفت و دخترانش آن را مکتوب می‌کردند.

داستان حماسی سقوط انسان و رانده شدنش از بهشت زمینه‌ی اصلی این اثر است. وسوسه‌ای که آدم و حوا را فراگرفت و در نهایت سبب شد تا از باغ عدن رانده شوند. میلتون در این اثر بزرگ، فرم ادبیات حماسی یونان را با ایده‌های مسیحی و هنر شعر در هم می‌آمیزد.

میلتون در سرتاسر متن بهشت گمشده نشان می‌دهد که از قدرت روایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به گونه‌ای که امتداد تأثیرگذاری این متن، به دیگر شاعران و نویسندگان نیز کشیده می‌شود؛ به گونه‌ای که مثلاً ویلیام بلیک که از مفسران بزرگ آثار میلتون است، از اثرگذاری قدرتمندانه‌ی بهشت گمشده بر خود و دیگر شاعران گفته و اشاره کرده که این خلاقیت میلتون و ذات شاعرانه‌ی اوست که سبب شده با اثری بزرگ، پرظرافت و با جزئیات فراوان روبه‌رو باشیم.

حتی امروزه نیز علی‌رغم آنکه سده‌ها از خلق این شاهکار جهانی می‌گذرد، هنور اثر میلتون تازه و تأثیرگذار است و بارها در آثار گوناگون هنری از آن اقتباس شده است. در بهشت گمشده، ما شاید بیش از هر چیز با مفهوم انسان و انسانیت طرفیم و این داستان زندگی ماست.

اَدیسن درباره‌ی این کتاب گفته است که این منظومه، به دلیل طبیعت موضوعی که در بردارد، از امتیازی برتر از سایر آثار باشکوه دنیا برخوردار است، و آن این است که همواره و تا دنیا باقی است، پیوسته مورد توجه و علاقه‌ی همه‌ی خوانندگان این کره‌ی خاکی قرار خواهد گرفت. همه‌ی اعضای بشریت، در هر دوره و عصری، به هر شکل و حالتی، همواره با آدم و حوا در ارتباطی نزدیک به سر می‌برند و لازم است از خیر و شری که پس از آن حادثه‌ی برگشت‌ناپذیر برای نوع بشر روی داد، همواره در وجود خویش پذیرا باشند و نتایج اعمال آن دو موجود بشری اولیه را بپذیرند.

قسمتی از کتاب بهشت گمشده:

حوا داخل خوابگاه، با دقت به ساعت روز، خوراکی از میوه‌های لذیذ و خوش‌طعم آماده می‌ساخت؛ میوه‌هایی بهره‌مند از طعمی که به مذاق و اشتهای واقعی خوش آید و موجب گردد تشنگی در فواصل گوناگون با نوشیدنِ شیرابه یا شهدِ میوه‌هایی چون به یا انگور از میان نرود. آدم، حوا را نزد خود فراخواند: حوا! به بدین جا بشتاب! به منظره‌ای که لایق تماشای تو است بنگر: در سمت شرق، میان این درختان، موجودی فرهمند ازین کوره‌راه در ره است! به‌راستی همچون سپیده‌دم دیگری است که در نیم‌روز طلوع کرده باشد! شاید این پیام‌آور، حامل فرمانی بزرگ از آسمان برایمان باشد، و منت بر ما گذارد و میهمانمان گردد! اما اینک به‌سرعت، آنچه را برای خوردن فراهم کرده‌ای، به نزدمان بیاور! در فراوانی و وفور خوراکی‌ها، کمال سخاوت و بخشندگی را آشکار ساز، تا به‌نحوی شایسته، از بیگانه‌ی آسمانی‌مان پذیرا باشیم! به یقین می‌توانیم نعمت‌هایی را که آنان به ما عطا فرموده‌اند، بدانان هدیه کنیم و با سخاوت و بخشندگی تام، آنچه را با سخاوت تمام به ما ارزانی شده است و در جایی که طبیعت، تولیدات حاصلخیز خود را کثرت می‌بخشد، و با تهی ساختن خود بیش از پیش پربار می‌شود، بذل و بخشش کنیم! این به ما می‌آموزد که هرگز قناعت را پیشه نورزیم.

حوا به او پاسخ داد: ای آدم! ای آن که قالب مقدسِ خاکی‌ای به شمار می‌روی کز خدای متعال الهام گرفته است! در مکانی که این همه خوراکی‌ها، در همه‌ی فصول رشد می‌کنند و برای بهره‌وری، از شاخ و برگ‌ها آویزان‌اند، به خوراک کمی نیازست. به غیر از میوه‌هایی که در اندازه‌ای کم، سفت و سخت می‌گردند و با دفع رطوبت اضافی خود، ماهیتی بیشتر مغذی دارند، اما من نیز شتاب خواهم کرد، وز هر شاخه و ساقه‌ای، از هر گیاه و هر بوته‌ی کدوی آبدار، به چیدن میوه‌هایی چنان متنوع و گوناگون خواهم پرداخت تا بتوانیم به درستی از میهمان ملکوتی خود پذیرای شایسته آوریم! گونه‌ای که با مشاهده‌ی آن خوراک‌ها، او نیز زبان به اقرار گشاید که اینجا، در روی زمین، خدای متعال، اِنعام و برکات خود را همچون در آسمان، بذل و بخشش فرموده است!

بهشت گمشده در ۱۱۸۸ صفحه وزیری با جلد نرم چاپ و با قیمت ۵۵۰ هزار تومان روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب بهشت گمشده         

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.